Sutta ei suojella tappamalla

Vieras

/ #33

26.02.2015 13:50

Suden suojeluohjelma sisälsi niin paljon jo sisällöltään huomautettavaa, että en tiedä, voiko sitä edes suojeluohjelmaksi kutsua. Räikein epäkohta oli kuitenkin se, että ohjelma on laadittu salametsästyksen ja rikollisen toiminnan painostuksen tuottamana. Luonnonsuojeluliiton olisi tullut pyrkiä kaikin keinoin vaikuttamaan siihen, että ensin saatetaan rikoksentekijät / salametsästäjät edesvastuuseen teoistaan ja vasta sen jälkeen määritellään kannanhoidolliset tasot suden suojeluohjelman osalta. Suden suojeluohjelma on nyt lyöty lukkoon ja luonnonsuojeluliiton ei olisi tullut jatkaa, tällä rikoksentekijöitä, tai salametsästäjiä hyssyttelevällä tiellä, vaan sanoutua irti yhteistyöstä tahojen kanssa, jotka edes välillisestikään antavat hiljaisen suostumuksensa tällaiseen toimintaan. Erityisesti huomio tulee kiinnittää siihen, että jo metsästyslaissa rajoitetaan susien tappamista lisääntymisaikana ja luonnonsuojeluliiton ei tule antaa mitään singnaalia siihen suuntaan, että tällainen toiminta olisi sallittua, kuten nyt on valitettavasti päässyt käymään.