Sutta ei suojella tappamalla

Dirus

/ #46 Sivistäkää itseänne ennenkuin meukkaatte

04.03.2015 22:24

Minusta tuntuu, etteivät nämä meidän suloisen typerät ja säälittävät susivihaajamme eivät halua lukea tätä, sillä hehän saattaisivat huomata olevansa väärässä ja tällaisen alaikäisen pikku lukiolaisen olevan oikeassa, sillä oi ja voi, sehän olisi kauhean kamalaa.

Naurettavaa miten suomalaiset (lähinnä vieläpä "raavaat" miehet) sortuvat alkukantaisesti pelkäämään sutta.

Karhut tappavat ja repivät kotieläimiä, samaten ilvekset ja kumpaisiakin on selkeästi enemmän kuin susia, vaan eipä kukaan niistä möykkää. Koirat käyvät paljon useammin ihmisen kimppuun kuin sudet. Oikeastaan, eipä tässä lähiaikoina ole yksikään susi ihmisen kimppuun käynyt...

Teille, jotka ette ole jaksaneet itseänne sivistää biologialla, 500 sukukypsää yksilöä on kriittinen alaraja populaatiolle, jotta populaatiosta ei tulisi sisäsiittoista ja sen myötä sairasta. Miten luulette kannan reagoivan, jos se teurastettaisiin nykyisestä vielä puoleen?

Kyllä, onhan se hyvin valitettavaa, jos se oma turre joutuu sitten suden suuhun. Mutta kukaan ei pakota teitä päästämään niitä pikku puudeleita vapaaksi luontoon, jos päästää koiran irti metsään, niin vastuu on silloin täysin itsellään. Susialueella asuttaessa ei kukaan järkevä laita koiraansa hihnaan pihalle ellei ympärillä ole esimerkiksi suojaavaa aitausta.

Eikä niitä teidän karvaisia koiraystäviänne olisi ilman susia. Kun sellaisen päästää tuonne vapaana liikkumaan ja susi tulee vastaan, niin miten oletatte suden reagoivan siinä vaiheessa, kun selkeästi ravinnosta ja reviiristä kilpaileva ihmiselle haiseva yksilö juoksee haukkuen sitä vastaan.

Ja kyllä, susia liikkuu ihmisten asuinalueella. Mutta miksi?

Ihmiset asutuksellaan levittäytyvät laajemmalle alueelle, ekologiset käytävät unohtuvat, joten mistä sitten niiden susien ja muiden pitäisi mennä, kun ovat jääneet loukkuun asutuksen ympäröivälle metsäalueelle?

Niin ja sitten tähän vaikuttaa myös se salametsästys, jos teistä susien vihaajista yksikään viitsisi ottaa ja lukaista susien laumahierarkiasta jotain, niin voisitte ehkä ymmärtääkin salakaatojen seuraukset.

Ensinnäkin, jos kaadettu yksilö sattuu olemaan alfa, niin silloin on riski siihen, että lauma hajoaa niihin yksistään ja pareittain kulkeviin susiin, joista nuoret yksilöt eivät pärjää ilman laumaa ja etsivät helppoa ravintoa ihmisasutuksen läheltä.

Ja toisekseen, se ei hoida kantaa millään tavalla, jos lupia annetaan kokonaisen lauman kaatamista varten vain siksi, että te raavaat metsämiehet -ja naiset pelkäätte sitä sutta. Nuorien ja terveiden yksilöiden kaataminen vahingoittaa kantaa ja vähentää kannan elinkelpoisuutta.

Omasta mielestäni nykyisen kannan suhteen tulisi tehdä seuraava:

Mahdollisimman usea yksilö tulisi ottaa kiinni, merkitä ja testata onko kyseessä puhdas susi vai koirasusi. Mikäli yksilö sattuisi olemaan jälkimmäinen, silloin sitä ei luontoon enää saisi päästää.

Sitten kun tuo vaihe olisi suoritettu, pitäisi tuoda Suomeen muualta selkeästi terveitä ja hyväkuntoisia nuoria susia, jotta Suomen susikannan perimän monimuotoisuus säilyisi ja liialliselta sisäsiittoisuudelta säilyttäisiin.

Ja lisäksi pitäisi aloittaa välitön informaation kertominen susista, sillä suden hierarkian, käyttäytymisen yms. tiedostaminen ehkäisisi susivihaa.

Ja EI, minä EN ole Helsingissä tai vastaavassa kaupungissa asuskeleva pieni hippityttö puolustamassa susia.

Olen kohdannut susia luonnossa ja tiedostan varsin hyvin millaisia nämä jalot eläimet ovat, toisinkuin te, jotka ette viitsi ottaa selville tosiasioita, ennenkuin alatte raivoamaan "pahoista susista", jotka vievät teiltä koiria metsästysreissuilla.