Psykiatrinen pakkohoito on lakkautettava

Annika

/ #70 29 prosenttia kaikista potilaista tahdosta riippumattomalla lähetteellä

15.03.2015 00:48

Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (entinen STAKES) on julkaissut vuoden 2013 Suomen virallisen tilaston. Esitteessä Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2013 (löytyy netissä THL:n kotisivulla) lukee:

“Vuonna 2013 koko maassa oli kaikkiaan 26 561 potilasta psykiatrisen erikoissairaanhoidon vuode-osastohoidossa ja 159 131 potilasta kävi avohoidossa.” (sivu 9). “Tahdosta riippumattomalla lähetteellä (M1-lähete) hoitoon tuli vuoden aikana 8 339 potilasta, 29 prosenttia kaikista potilaista. M1-lähetteellä tulleiden potilaiden määrä on laskenut 27 prosenttia vuodesta 2005 lähtien.” (sivu 10)

Sivulla 11 löytyy hieno tilasollinen kaavio nimellä “Kuvio 6. Psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa pakkotoimien kohteena olleet potilaat 2003– 2013”, jossa viivat näyttävät kuinka usein eristys, leposide, tahdonvastainen injektio sekä kiinnipito käytetään. Kuvan alla löytyy myös semmoinen teksti: “Alle 13-vuotiailla potilailla tahdosta riippumatonta hoitoa ei juuri ollut vuonna 2013.” Hieno taas. “13–17-vuotiaista potilaista 26 prosentilla (572 potilaalla) oli hoitojakson aikana tahdosta riippumattomia hoitopäiviä.” Mutta älä huoli koska: “Muita pakkotoimia käytettiin tässä ikäryhmässä verrattain vähän”.