Teurashevoskuljetukset EU-alueella saatava kuriin

Adressin tekijä

/ #40

03.03.2009 22:56

No niin. Adressi on luovutettu 26.2.2009 Brysselissä Euroopan Unionin terveyskomissaari Androulla Vassilioulle. Kokonaisuudessaan luovutimme 48 754 allekirjoitusta, joista 476 oli käsinkerättyjä ja loput tästä adressista. Aiheesta kiinnostuneet voivat lukea luovutuksesta tarkemmin osoitteesta www.hevostenpuolesta.fi . Siellä on kattavat uutiset aiheesta ja jos jää vielä kysymyksiä, niin saa toki kysyä. Lisäksi huomenna MTV3:n 45 Minuuttia -ohjelmassa on raportti luovutuksesta - koko adressihan lähti liikkeelle juuri 45 Minuuttia -ohjelman herättämänä.

Mitä tulee adressitekstien yhtenäistämiseen, niin enää emme ala niitä muuttelemaan, kun on näin monta nimeä alla. Kävin ne kyllä jo aiemmin läpi ja totta tosiaan, englanninkielisessä adressissa on asiasisältöinen sivulause, jota suomenkielisessä ei ole. Pahoittelut tästä, mutta ajattelemme asiaa sen kannalta, että jokainen ihminen allekirjoittaa sen, mitä omalla kielellään ensin lukee. Muutoin adressit on käännetty niin tarkasti kuin mahdollista oli ja käännöksiä on myös tarkistutettu useammilla ihmisillä (myös natiiveilla puhujilla) eli ainakaan kielikukkasia ei pitäisi juurikaan olla. Sanasta sanaan on mahdotonta kääntää, mutta väitän, että myöskään tätä tarkemmin adresseja ei juurikaan olisi voinut enää meidän resursseillamme kääntää. Asiasisältöjen vastaavuus adresseissa on lähelle 100%, ainoa tuntuva virhe on tuolla englanninkielessä, jossa vaaditaan Suomelta myös teurastamojen lisäämistä, mitä suomenkielisessä adressissa ei tehdä. Englanninkielinen teksti on muutoinkin hieman runsaampi kuin suomalainen, johtuen jo siitäkin, että englanninkielellä asioita ei voi aina vain "töksäyttää" kuulostamatta tökeröltä. Tästä huolimatta myös englanninkielisen adressin asiasisältö vastaa suomalaista, niin kuin myös ruotsalainen ja virolainen käännös vastaavat.

Luovutuksesta huolimatta adressi pysyy edelleen auki ja annamme nimien kertyä mahdollista tulevaa käyttöä varten.