Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Aira Hasu

/ #87 Nimenomaan

10.03.2009 13:41

Ihmisten ostovoima, erikoinen ilmaisu, mutta sitähän se nykyään on, vähenee, koska tulot pienenevät irtisanomisten, lomautusten ja työttömyyden takia. Jos ei ole tuloja, paha on käyttää rahaakaan. Pahinta siinä on se, että vähillä rahoilla ei saa myöskään monipuolista ja terveellistä ruokaa, joten se vaikuttaa myös fyysiseen hyvinvointiin.
Ilmaiseksi voi lukea kirjoja ja kävellä ulkona, hoitaa siten kuntoaan. Mutta ruoka on kallista ja siitä monet joutuvat ensimmäisenä tinkimään.

Keskikoulussa opetettiin 1970-luvulla, että ihminen tekee työtä, jotta voi ostaa palveluita. Kun rahat vähenevät myös palvelujen osto vähenee. Se vaikuttaa suoraan niihin, jotka palveluita myyvät. Noidankehä on valmis.

Tämä tuli mieleeni siitä, että ikäänkuin 2 vuotta lisää työaikaa korjaisi tämän ehkä pitkänkin taantuman, myöhemmin lamaksi kutsuttavan ajanjakson, jolloin vain rikkailla ja hyvätuloisilla on varaa pyörittää taloutta ja muut sitten käyttävät rahojaan pakollisiin menoihin. Näinhän ei yhteiskunta tietenkin voi toimia, etenkin kun suurituloisten kuluttaminen on suhteessa vähäisempää kuin sen valtaosan pieni- ja keskituloisista, joihin tämä taantuma eniten osuu.

Mietin tuota samaa asiaa työvoimapulasta, kun nyt olen kuullut melko yllättäviltä suunnilta lomautuksista. Sellaisissakin yrityksissä on potkittu ihmisiä pois, missä ei yleisesti ottaen tällaista ole tapahtunut ja samaisessa yrityksessä myös ihmisiä lomautetaan kesällä 3 kuukaudeksi.
Jos tämä on mahdollista sellaisillakin aloilla, jotka ovat olleet suhteellisen vakaita, miten sitten on niillä aloilla, joissa lomautukset ja irtisanomiset on arkipäivää oli nousukausi eli ei.
Kuka tietää, paljonko täällä tosiaankin on työttömiä vuosina 2009-2012. Voi koko homma heittää häränpeppua.
Mietin vaan, että konsultoiko Vanhasta kukaan vai onko hän tosiaan niin pätevä tällaisissa asioissa, että ihan itse osaa laskea tilanteiden kehittymistä.
Mitä olen kuunnellut tutkijoita ja näiden asioiden asiantuntijoita, ovat he jokseenkin eri linjoilla sen suhteen, miten asia pitäisi hoitaa...
Huvittavinta tai lähinnä surkuhupaisaa tässä on se, että Suomessa herättiin asiaan harvinaisen myöhään. Onko tämäkin sitä kuuluisaa takapajuisuutta?

Joka tapauksessa meillä on kädet täynnä pähkinöitä purtavaksi. Toivottavasti jääräpäisyys laitetaan sivuun ja etsitään avoimesti oikeanlaista ratkaisua.
Aikaa oli tähänkin perehtyä koko syksy, mutta ei vaan saaneet mitään aikaiseksi ja sitten mennään sieltä mistä aita on matalin.

Joskus luulin, että Suomessa toimii ns. demokratia, ettei hallitus nyt ihan yksinään näitä asioita säätäisi vaan ottaisi muutkin osapuolet mukaan.
On lievästi naivia kuvitella hallitsevansa itse kaikki osa-alueet. Kyllä sitä asiantuntemusta löytyy, jos ei niin jääräpäisesti aja omaa asiaansa. Silloin helposti joutuu ojasta allikkoon.
Järjenvaloa kaipaisin tässä asiassa ja sen isomman kuvan tarkastelemista. Keskustelukanavat tulee pitää auki ja mielipidettä on voitava muuttaa tiedon lisääntyessä. Ei periksiantaminen ole heikkoutta. Usein se on jopa edellytys työ- ja yhteiskuntarauhan kannalta... Syvä huokaus.