Luontaishoitoja uhataan rajoittaa Suomessa

Tiina Karmala
Pori

/ #40 voi vastakkainasettelua...

18.03.2009 16:48

minäkin toivoisin asiassa ennemmin yhteistyötä ja rinnakkainoloa kuin äärimmilleen vietyä vastakkaisuutta. kumpaakaan hoitotapaa ei pitäisi kieltää, eikä ihmisten tarvitse valita kumpaan rintamaan asettuu. molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. lääketeollisuuden rahastusbisnestä pitäisi hillitä ja luontaispuolen koulutusta ja tutkimusta lisätä.

"...monet lääkeaineista ovat perinteisesti löytyneet alunperin luonnosta ja kun ne eristetään ja puhdistetaan ja pystytään tuottamaan teollisesti (halvalla ja suuria määriä) niin ne pystytään myös annostelemaan turvallisesti ja vakiomäärinä?"

tässähän se yksi ero/yhtäläisyys on hyvin esillä. toiset kannattavat samaa ainetta siihen saakka kun se on luontaista (vaikka eristetty ja puhdistettukin, muttei teollisesti tuotettu) ja toiset vasta sen jälkeen? eihän kaikki luontaishoidot ole siis vain "uskomushoitoja" (esim. reiki) niinkuin ei kaikki lääketiedekään ole pelkkiä leikkauksia. koitetaanko mieluummin löytää yhteistä säveltä eikä jäädä äärilaitojen mollaamisiin.

en riennä lääkäriin joka vaivasta, en ota edes särkylääkettä kuin äärimmäisessä tilateessa, mutten myöskään jatkuvasti käytä luontaistuotteita tai muuta "uskomuslääkintää". tilanteen vaatiessa mietin, että kummasta suunnasta saisin avun juuri tähän tilanteeseeni. jos tarvin esim. vain jotain ravintolisää, haen sen mieluummin luontaisena kuin kemiallisena, mutta jos olen enemmän sairas, käyn ensin lääkärillä. varmasti teen monen mielestä väärin (suuntaan tai toiseen), mutta pidän siitä, että minulla on (vielä?) valinnanmahdollisuus. toivon sitä muillekin.