Ilotulitteet kiellettävä yksityishenkilöiltä

/ #32

25.01.2007 20:14

Lainaus:

"Kyllä kirjoitustyylistä huomaa, että Aku, Joonas ja Jorma ovat nimenomaan näitä teini-ikäisiä poikia jotka uutena vuonna (sekä sitä ennen ja jälkeen) eniten aiheuttavat häiriötä räjäyttelemällä papattejaan ja muita rasittavia, roskaavia, täysin turhia pikku paukkuja. Piittaamatta lainkaan kanssaihmisistä, saati nyt sitten mistään aikarajoituksista. Näitä jotka huvikseen ammuskelevat toisiaan, ohikulkijoita ja varsinkin koiria roomalaisilla kynttilöillä jne."

Totta, mutta omasta kirjoitustyylistäsi huomaa, että suurin osa teistä adressin allekirjoittaneista ovat nimenomaan näitä "mummeleita", joita ei enää itseä kiinnosta raketit, ja sitten keksitään jonkinlaiset perustelut tekosyyksi niiden kieltämiselle.

Mummeleilla en nyt tarkoita ikää, vaan se on nuorten keskuudessa usein kuultu nimitys tai sterotypia henkilöstä, joka on mahdollisimman kuiva ihminen sekä haluaa kieltää kaiken huvin lapsilta.

Jos luitte Helsingin Sanomien artikkelin "sotaleikeistä Suomenojalla", niin ehkä artikkelissa esiintynyt rouvashenkilö, joka huomasi pari poikaa pelaamassa airsoftia oli soittanut asiasta viranomaisille, tuo mieleen juuri tällaisen "mummelin".

Itse olen vasta 14 vuotta, mutta osaan ainakin ampua raketteja niin kuin "kiltit pojat", en muita satuttaen. Mielestäni rakettien ampuminen on sellainen perinne uutenavuotena, ettei sitä voisi jättää väliin, enkä kyllä löydä sen estämiseen myöskään mitään hyvää syytä omalla kohdallani. En väitä hyväksi asiaksi, kun nuoret aiheuttavat vahinkoa raketeillaan, mutta en halua, että niiden ampumisen ilo kielletään viattomilta. Rakettien taivaalle ampuminen on perinteisin hauskan pitometodi uutenavuotena. Mitä te raketittomat sitten teette? On varmasti todella hauskaa ulkoiluttaa koiraa, sekä samalla voivotella joka ikistä taivaalle nousevaa rakettia. Vuodessa on 364 muuta päivää koiran ulkoiluttamiseen, joten ihan turha on siitä valittaa. Jos ei itse kestä raketteja, mikä pakottaa ulos menemisen kuuden jälkeen joulukuun viimeisenä päivänä?

En allekirjoita adressianne.