Kaikkien Hitas-asuntojen hintasääntely määräaikaiseksi

Adressin tekijä

/ #14 Kiitos selvennyksestä Minerva

31.03.2009 14:31

Yes, jääviys tulee toki esteeksi myös silloin, jos lähiomainen omistaa hitasin. Muistelen, että vielä muutama vuosi sitten Osmo asui Katajanokan hitas-alueella, siitä johtopäätökseni.

Ylipäänsä olen sitä mieltä, että jos valtuustoonkin sovelletaan noin tiukkoja jääviystulkintoja, ollaan mahdottomassa tilanteessa kun 20 000 perheeltä on suljettu edustus asiassa. Jääviys on ollut yksi keino säilyttää 30-vuotias järjestelmä. Mitenkähän päätöksenteko menisi jos Hesan asuntokannasta yli puolet olisi hitaksia ja valtuustossa joka toinen omistaisi sellaisen?

Toisaalta, jos nyt jo 2/3 hitaksista on käytännössä sääntelyn ulkopuolella ja jos valtuutettu tai hänen lähiomaisensa omistaa tällaisen asunnon, en ymmärrä mitä erityistä etua hän saisi siitä, että ko. asunto vapautuu muodollisesti? Ainakaan näiden valtuutettujen ei tarvitsisi jäävätä itseään.

Joskus olosuhteet tai sattuma antavat tilaisuuden pestä kätensä hankalasta asiasta. Mahtaakohan vihreiden valtuustoryhmä olla yksimielinen? Ja ovatko ryhmäkokouksessa hitaksien omistajat pitäneet suunsa kiinni - siis ne, jotka siis todella ymmärtäisivät tätä järjestelmää - ehkä?

Ihmettelen, miksi vihreät haluavat vieläkin politisoida hitas -omistuksen ja pitää yllä mätää systeemiä ikuisesti myös vanhoissa taloissa? Onko vihreiden kannattajakunnassa niin paljon halvan hitaksen kärkkyjiä tai perijöitä, että heidän takiaan kannattaa jatkaa tällaista sosialismia?

Kuunnellessani vasemmiston ja vihreiden puheenvuoroja valtuustossa 18.3. ihmettelin usein esitettyjä väitteitä, että hitas romuttuisi jos sääntelyyn tulisi 20 v. määräaika.

Eihän kukaan ole esittänyt koko systeemin lakkauttamista heti nyt ja kaikilta? Eihän systeemi mihinkään romuttuisi niiden talojen osalta, jotka vielä ovat alle 20 v. Niitä on 58% koko kannasta. Uusille, v. 2009 tai myöhemmin perustettaville hitaksille, vihreätkin olivat valmiita hyväksymään 30 v. sääntelyajan.

Miksi vanhoja hitaksia pitäisi kohdella eri tavalla ja jättää osa heistä väliinputoajiksi ikuiseen sääntelyyn?

Jos tällainen epäoikeudenmukaisuus ja järjettömyys politiikassa jatkuu , tulen omasta puolestani tekemään kaikkeni sen muuttamiseksi. Silloin hitaksien omistajien täytyy järjestäytyä uudelleen.