Heinolan lintutarhan säilymisen puolesta

Heinola

/ #36

05.04.2009 21:55

Annelle vastaisin, että arvostelua on herättänyt se, että lintutarhan lopettamisen uhka on tullut hyvin yllättäen. Siltä se ainakin suuresta yleisöstä tuntuu. Kaupunki ei ole millään tavoin aktivoinut kannatusyhdistyksen kautta tukemista. Jo jäsenmäärä, 200 hlöä kertoo sen. Myöskään muita keinoja ei ole kokeiltu, kuten pääsymaksua, kamppanjointia tarhan puolesta jne. Kenelle se tehtävä sitten kuuluisi? Tarhaa hoitava Olli Vuori vastannee tarhan käytännön elämästä. Kannatusyhdistys ja kaupunki yhdessä voisivat tarttua taloudellisten ongelmien ratkaisemiseen.

Aika yllättävältä, jopa hieman ylimieliseltä kuulosti eilen uutisissa kaup.hall. pj Rämön lausunto, että ei kai koko Suomen lintujen hoito ole Heinolan vastuulla? Unohtuiko täysin mm. tarhan tuoma taloudellinen ja imagollinen hyöty kaupungille vuosikymmenien ajalta? Eniten kuitenkin perään ja ihmettelen sitä, että jos julkisuudessa olleet tiedot pitävät paikkaansa, tarhan säilyttämisen puolesta ei ole tehty vielä mitään erityistoimia. Nyt keskustelut valtiovallan edustajien kanssa ovat vasta aluillaan. Kansalaisten apua ei ole vielä tosissaan edes yritetty kanavoida tarhalle.

Olen samaa mieltä Annen kanssa, että kunnan vastuulla on paljon sellaisia palveluita, joista tinkiminen on äärimmäisen vaikeaa eikä edes mahdollista. Eikö nyt voitaisi tämän kuluvan vuoden aikana nopeasti käynnistää tarhaa koskevia tukitoimia? Näyttäisi siltä, että auttamishenkeä löytyisi kovasti. Nyt olisi hyödynnettävä tämä hieno julkinen tuki tarhalle. Näin voisimme säästää tarhasta aiheutuvia suoria kuluja ja saada tuloja kaupungille matkailijoilta ja tarhalla vierailevilta.