Muumilaakson tarinoita -sarjan musiikit myyntiin

Kirkkonummi

/ #9

10.04.2009 20:30

Japanille ominainen tapa rajoittaa siellä animoitujen sarjojen musiikin julkaisua muualle on myös purrut muumeihin siten, että heidän seikkailuihin sävellettyä musiikista on lähes mahdotonta löytää ¨puhtaita¨ raakaversioita.

Niin moni kuitenkin pitää niistä ja on minusta siten väärin, ettei sitä OIKEAA muumimusiikkia tuotu Suomeen saati kaikkialle, jonne tätä tunnettua televisiosarjaa vietiin ja dubattiin. Olen varma, että myös Moomin Selection -levyjen maailmanlaajuinen markkinointi jo tuolloin olisi ollut kannattava sijoitus, päätellen niiden nyt täälläkin nauttimasta suosiosta.

Jokin kuitenkin tökkii, kun puhutaan luvan saamisesta ulkomaissa tehdyn musiikin tuomiseen. Tähän Muumimusiikin synnyttämään liikehdintään nähden on aivan naurettavaa, että niin ainutlaatuinen musiikkielämys on suljettu erilaisten yksityistahojen arkistointikoppeihin, eikä meillä sitä lapsuudessamme kokeneilla ole juuri mitään mahdollisuutta vaatia sitä tarjoavien tallenteiden demokraattisempaa yhteisjakoa, ilman että joku täysin kokemustemme ulkopuolella oleva hönö suostuisi. Ne ovat kuitenkin meille tärkeitä: jo pelkkä muumeille sävelletty musiikki muistuttaa niiden yhteisyydestä ja viisaudesta sen verran, että kuuntelisin sitä mielelläni joskus nappikuulokkeilla keväisellä luontomatkalla tai samanmielisessä kaveriseurassa.

On tietenkin hienoa, että olemme saaneet nähdä muumeja televisiosta jo lähes 19 vuoden ajan, ja että niiden ja niiden kautta Tove Janssonin viesti lapsille ja kaikille kulkee sukupolvelta toiselle: meidän olisi jo aika unohtaa ahneus ja kovat vaatimuksemme toisiamme kohtaan, väkivallattomia ratkaisuja on suosittava ja uusille polville taattava turvallinen lapsuus ja nuoruus. Kukaan ei saa jäädä yksin ja kaikilla on oltava tasa-arvoiset mahdollisuudet, vedoten jokaisen ainutlaatuisuuteen sekä ennen kaikkea suvaitsevaisuuteen. Näin ajatteli Tove ja hänen lähipiirinsä. Näin ajatteli Dennis Livson, joka yhteistyössä japanilaisten kanssa sai parhaan tähänastisen muumisarjan televisioon. Näin ajatteli Sumio Shiratori, josta voimme kiittää tämän mainion sarjan jo pitkään kaivattuja taustamusiikkeja.

Tähän vedoten meillä on oikeus vaatia osaa siitä kulttuurista, joka on meitä opettanut. Ja muumien seikkailujen lisäksi musiikki luo aina oman värinsä jokaiseen tapahtumaan. Näihin väreihin meilläkin on täysi oikeus, eikä niittä suotta pidä pöllyttää suljettujen seinien takana.

Eläköön muumien musiikki ja heidän opettavainen elämänsä ja maailmansa!