Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Vieras

/ #750

02.06.2015 06:31

Lapsimäärää ei voi lisätä. Lapset ovat kauemmin hoidossa kuin 8 tuntia. Opettajan työtunnit ovat tunnin vähemmän kuin hoitajan ja avustajan. Paivässä ollaan joskus siis aivan liiallisen lapsiryhmän kanssa. Eli aamut ja iltapäivät. Ryhmään riittää yksi lastentarhanopettaja, jotta saadaan lapsien kanssa työntekijä joka on 100_% läsnä. Opet ovat liikaa tietokoneella, vaikka toiminta yleensä päätetään ryhmäpalaverissa.
Jos vanhempi on kotona, subjektiivista oikeutta hoitoon voi rajata niin, että lapsi tulee hoitoon 8:ksi ja lähtee klo 12.00 pienten puolella ja isompien puolella 14,30. Eli saa aamiaisen, lounaan ja isommat vielä valipalan. Kieltä ei tarvitse oppia klo 7-17, eikä sosiaalisuutta. Otetaan tuntiperustainen maksu käyttöön, jolloin ryhmäkoot pienenee. Säästöjä saadaan siitä, ettei ryhmä tarvitse kahta opettajaa, mutta avustajan kylläkin. Täysipäinenaikuinen riittää käsi- ja silmäpariksi.