Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista

pienyrittäjä ja keliaakikko

/ #966 Keliakia

09.06.2015 07:58

Sain keliakia-diagnoosin marraskuussa 2014. Eli olen hyvin tuore keliaakikko. Kun jouduin sitten kaupasta ensin etsimään ylähyllyiltä niitä vähiä tuotteita mitä siellä on ja sitten vielä maksamaan niistä moninkertaisen hinnan tavallisiin tuotteisiin verrattuna, niin minulle tuli monta kertaa mieleen, että miksi minä. Sillehän ei voi itse mitään. Autoimmuunitauti mikä autoimmuunitauti. Tulee jos on tullakseen. Minä olen pienyrittäjä, jonka tulot ovat pienet ja epäsäännölliset. Minulle tuo 23,60 euroa on ollut tosi tärkeä osa sairauden hoitoa varsinkin, kun minun on vielä löydettävä gluteenittomat tuotteet myös laktoosittomina. Tuntuu tosi tylyltä, jos yhtä väestönosaa kyykytetään vielä tässäkin asiassa. Joutuuhan sitä joka kerta ulkona syödessään kyselemään onko tämä varmasti gluteenitonta ja jotenkin siinäkin tuntee itsensä toisen luokan kansalaiseksi. Aina "marisemassa". Luulisi siellä eduskunnassa ja hallituksessa olevan myös keliaakikkoja. Ainakin Carl Haglund on keliaakikko. Kyselisivät vähän häneltä, miten "helppoa ja halpaa" tämän sairauden hoito on (tosin hän ei sitä pientä keliakiakorvausta varmaan edes huomaa).