YLEn mediamaksu

Petri Malmi
Helsinki

/ #40 Jotain tällaista nyt tältä valtaeliitiltä oli odotettavissakin

27.04.2009 11:05

Kun olemme äänestäneet ja sen tuloksena saaneet aikaan nykyisen hallituksen. Ei ole ihme, että kaikki valtion budjetista yhteiskuntamme tarjoamat palvelut halutaan nykyisen näkemyksen mukaan purkaa ja laittaa ne maksettaviksi erilaisina pakkomaksuina. ns. tasaveromallin mukaan. Näin on käynyt esim. kuntataloudelle, kunnat saavat nykyisin kerätä rahansa itse mitä moninaisimpina maksuina, eikä kunnallisverokaan ole progressiivinien kuten valtionvero, joten kuntienkaan tukeminen valtion kassasta on pois suljettu ajattelutapa. Siksi nykynen vallankahvassa oleva eliitti ei ole edes halunnut nähdä sellaista vaihtoehtoa että tv-maksu hoidettaisiin progressiivisesti kerätyillä verorahoilla valtion kassasta.

Jos kerran asia nähdään niin, että se kenellä ei ole televisiota voi kuitenkin nauttia Ylen plveluja muilla tavoin, kuten internetin välityksellä. On se maksu silloin määrättävä kaikkien muidenkin ihmisten maksettavaksi, keillä on teoreettinen mahdollisuus nauttia Ylen palveluista. Joten se pitää määrätä silloin koko maailman kaikkien ihmisten maksettavaksi, vähintään ainakin kaikkien EU-maiden kansalaisten maksettavaksi. Peustelen asian sillä, että minä en olmista televisiota enkä ole 15-vuoteen omistanut, enkä todellakaan voi käsittää miten Yle palvelee minua ja esimerkiski minun iternetin käyttöäni, eikö silloin kaikilla ketkä nettiin jalkaisevat sivuja ole oikeus periä pakkoveroa.

Periaatteella, että lähes kaikki käyttävät palvelujakun, eli enemmistö kansasta katsoo televisiota ja käyttää palveluja. pitäisi kaikki muutkin enemmistön käyttämät tuotteet ja palvelut laittaa pakkoverolle. Ainakin vessapaperi, kampaamot, parturit, kalastusluvat, ja olen ihan varma, että lähes jokainen suomalainen on joskus elämässään ajanut taksilla, joten taksimatkatkin voisi samalla mallilla maksaa pakkoverolla.