Työttömälle oikeusturvaa ja parempaa toimeentuloa

Työttömille tsemppiä, mutta ei tällä tavoin.

/ #146 Työttömien edut jo nyt kohtuuttomia

23.06.2015 06:33

Ennemminkin pitäisi leikata työttömyystuista ja omavastuuaikaa pidentää. Ja töissäkäyvien omavastuu 1-3 päivän sairaslomiin, jonka jälkeen vastuu Kelalle. Nykyään yrittäjä maksaa kahden viikon sairaslomaan asti työntekijälle omasta pussistaan, mikä on täysin kohtuutonta. (10 pvän omavastuu + 4  yli menevää pvää osuu viikonlopuille).

Useat tuttuni saavat + 3000 euron ansiosidonnaisia näin yt-neuvotteluiden aikaan. Ehkä se on vähän kohtuutonta? Kattona tähän riittää mielestäni max. 1500 euroa netto / kk. Sillä lyhentelee jo 700 euron asuntolainaa ja jää vielä 800 euroa rällättävää. Sillä pärjää verrattain mukavasti, toiset saavat saman summan nettona kovasti töitä paiskimalla.

Yrittämisestä helpompaa ja reksrytoinnin riskejä karsimalla (kuten näitä sairastapauksia, mitkä voivat olla ensimmäisen työntekijän palkkaajille kohtalokkaita), saisi tämän adressin allekirjoittaneillekin varmasti työpaikkoja. Ja jos mieluisaa työpaikkaa ei ole, kannattaa kokeilla sen luomista itse. Se voi olla oikein antoisaa :)