Adressi Ullavan terveysaseman säilyttämiseksi.

Vieras

/ #13

23.06.2015 10:00

Mm. Neuvolapalveluiden siirtyminen Kokkolaan hankaloittaisi huomattavasti perheiden arkea. Äitiysneuvolakäyntejä on loppuraskaudessa tiheään, samoin kuin lastenneuvolakäyntejä alle 1-vuotiaalla lapsella. Monilapsisilla perheillä käyntejä voi olla todella paljon, jos lasten käyntejä ei saa järjestettyä samalle ajalle neuvolassa.

Myös monet sairaudet vaativat seurantakäyntejä. Labrakokeiden ottaminen ja verenpaineen mittaaminen jäisivät sitten jo kuormitetun kotisairaanhoidon harteille tai tutkimuksiin olisi mentävä aina Kokkolaan.

Lähipalvelut ovat myös matalankynnyksen palveluja, jolloin ihmiset voivat helpommin tulla hoitamaan vaivansa.

Yhteisillä tiloilla säästetään tietyissä kustannuksissa, mutta jos katsotaan asiaa laajemmin, tulee terveyspalveluiden siirtyminen Kokkolaan lopulta varmasti maksamaan enemmän. Kelakyydit Kokkolaan ja takaisin, menetetty työaika (1.5-2h matkoihin+vastaanottoaika), kaukana olevien palveluiden vuoksi hoitamatta jäävät sairaudet ja niiden komplikaatiot, ihmisten tyytymättömyys, kotisairaanhoidon lisääntynyt työtaakka, laboratoriopalveluiden ostaminen Nordlabilta jne.

Ihmisillä on oikeus lähipalveluihin.