Biologisen isän oikeudet

Erkki Laakso
Sapsalampi

/ #8 Tsemppiä lakialoitteelle!

28.05.2009 19:41

Lapsen oikeudet isään ja isän oikeudet lapseen ovat retuperällä!

Tuo 1975 lakihan alunperin säädettiin suojaamaan siittäjäisiä ja ns. 5 vuoden määräaika (ylimenovaihe) säädettiin juuri siksi, ettei isyyden selvittäminen enää onnistu, vaikka perheen ulkopuolinen biologinen isä niin haluaisi. Oli mukamas tarkoitus suojella perhettä ja perheen ykseyttä!!

Itselläni on päinvastainen case, jossa olen jo yli 20 vuotta (lapsena) yrittänyt saada vahvistetuksi biologisen isän isyyden (siittäjän), mutta koko oikeushallinto koneistoineen on suojellut korkeaa poliitikkovirkamiestä. Olen elänyt vuodesta 1989 ns. juridisesti isättömänä, kun alioikeuden laajempi veriryhmätutkimus osoitti 83.1% todistusvoimin, ettei *avioliitossa syntyneenä* kasvatusisä ole biologinen isä. Tuolloin vaadittiin yli 95% todistusvoima isyyden vahvistamiselle. No, oikeuden puheenjohtaja silloin suojeli maaherraa ja ei velvoittanut vaatimuksista huolimatta vastaajaksi ja siten myöntänyt haastetta.

Asiasta on käyty oikeutta aina EU-elimiä myöden ja nyt tilanne on se, että 3 korkeimman oikeuden ennakkopäätökseen vedonneena, KKO edelleen miettii valituslupani kohtaloa jota se on tehnyt jo kohta 7 kuukautta ja samalla olen vienyt asian euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tutkittavaksi (6 kk:n sääntö). Aikanaan se sieltä putoaa, jos KKO ei valituslupaa myönnä?

Lapsella ei ole määräaikaa isyyden selvittämiseen, mutta edelleen oikeuslaitoksessa on tapana yrittää *harhauttaa* kantajaa (lasta) vanhan 1975 isyyslain 5 vuoden määräajalla, joka on säädetty vain isän ja äidin kanneoikeuden rajoitukseksi. Täysi-ikäinen lapsi voi milloin vain saattaa asiansa oikeuden tutkittavaksi!

Toivotan menestystä Mikael. Tiedän tuskasi!!