Biologisen isän oikeudet

Tuusula

/ #12 Isyys 75-vuotiana kuoleelle

20.06.2009 23:19

On oikein ja kohtuullista, että nykyaikana, kun isyystestit ovat käytettävissä ja kun mies haluaa olettamansa lapsen isäksi, niin miksi sitä ei hyväksytä. Laki isyyden vahvistamisesta tulisi muuttaa niin, että biologinen isä on tiedossa olipa lapsi syntynyt avioliitossa tai siitetty ennen avioliittoa toiselle miehelle. Edellisissä kirjoituksissa mainitaan prosenttiluku isyyden vahvistamisen perusteena. Nykyisin tuo isyyden puolesta puhuvan prosentin tulee olla vähintään 98 (98,4)prosenttia. Kun äidiltä saadaan makaamisnäyttö, niin isyystutkimus on luotettava ja isyys voidaan vahvistaa. Helpoin tie on tietenkin, että yhteisymmärryksessä avioisä hyväksyy isyyden tunnustamisen kun on selvitetty, että siittäjä onkin avioliiton ulkopuolinen mies. Monelta tulevalta murheelta ja oikeudenkäynneiltä säästyttäisiin.

Tuon lyhyesti julki, mitä voi tapahtua, kun isyyttä lähtee lapsi vahvistuttamaan aikuisena henkilönä. - Lankoni vahvistettiin kuolemansa jälkeen isäksi 53-vuotiaalle lapselle. Isyyden voimaanpanolaki sanoo, että isyyttä ei voida kuolleelle vahvistaa (eri asia on syntymätön lapsi) Lapsi oli aviolapsi vuonna 1946 syntynyt ja hänen avioisän isyys kumottiin 1999. Isää ei kuultu oikeudessa, vaan oikeus antoi pöytäkirjan, jossa isyys kumotaan. Pimentoon jäi kenestä oli otettu verikokeita dna:n saamiseksi. Isyys yksinkertaisesti suljettiin pois. Samanaikaisesti oli esillä tämä kuolleen hyvävaraisen isäehdokkaan isyyden vahvistaminen esillä ja siitä huolimatta, että kuollut ei ollut antanut suostumusta dna:n tutkimiseksi, eikä ollut tunnustanut isyyttään. DNA:n teetti käräjäoikeus, näyte kudosnäyte, jota ei hyväksytä isyyden vahvistamiseksi (maininta tutkimustuloksessa). Hovioikeus teetti sitten uuden isyystutkimuksen vainajan kolmesta sisaresta. Tulos oli isyyden puolesta neutraali 83 %. Silloin kun poissuljentaa ei saada, niin isyysindeksi lasketaan ja se lasketaan, vaikka tulos olisi 99 %. Kun vainajan isyys vahvistettiin ei enää hakijan äitikään ollut elossa, eikä kukaan tiennyt, että isäehdokas ja äiti olisivat edes koskaan seurustelleet. Samalla paikkakunnalla asuneet aikoinaan nuoruudessaan. Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden tuomion isyyden vahvistamiseksi, joka käräjäoikeuden mukaan perustui toisten kertomaan. - Isäksi vahvistetun kuolinpesää on selvitetty 10 vuotta, jakokirja 2007 ja nyt on pesänjaon moite Rovaniemen hovioikeudessa. Nyt tulee sitten päätös saako tämä "uusiopoika" puolet pesän jäljellä olevasta omaisuudesta. Päätöstä lakiosan oikea-aikaisuudesta ja todisteellisesti esittämisestä testamentin saajille, olisi voinut pesänselvittäjä päättää jo vuonna 2002.