Hälvälän ampumaurheilukeskuksen toiminnan turvaaminen

Vieras

/ #1

05.08.2015 09:59

Vaikka alueen varuskunta, Hämeen Rykmentti,lakkautettiin vuoden vaihteessa Lahdesta, harjoitus ja ampuma-aluetta on muut Pv:n joukot käyttäneet yllättäen useampana päivänä kuin aiemmin HämR aikana. Hälvälälle on siis edelleen käyttöä puolustusvoimillakin. Jos Pv alueesta luopuu, ei yksityisellä sektorilla ole resursseja ylläpitää ampumaratojakaan. Kun aikoinaan alueen lakkautuksesta neuvoteltiin kuntien kanssa, yksi tärkeimmistä argumenteista, korvaavan ampuma-alueen osoittaminen ei nyt olekkaan kuntien intresseissä. Kuntaosapuoli on siis yksipuolisesti muuttanut aiempaa alustavaa sopimusta. Missä tuleva alueen Paikallispataljoona harjoittelee tulevaisuudessa? Sen tulee lakien mukaan tapahtua pääsääntöisesti Pv:n maalla. Matkustetaanko Lahdesta 50km Padasjoelle vai 70km Hämeenlinnaan, jotta lakisääteinen maanpuolustustehtävä täytetään? Missä tulevat Poliisin täydennysjoukot harjoittelevat? Puolustusvoimat eli valtio ja yksityinen sektori on aikojen saatossa rakentanut Hälvälää yli 50miljoonalla eurolla. Onko meillä varaa heittää se raha hukkaan? Alueen saattaminen siviilikäyttöön tulee arvioiden mukaan maksamaan 10-20miljoonaa. Otetaanko se raha pois puolustusbudjetista? Todistettavasti Pv:llä on alueelle edelleen käyttöä ja se palvelisi myös muiden viranomaisten kuin ampuma ja liikuntaharrastajien toimia. Hälvälän säilymiselle on myös maakunnassa vankka tuki, lukuunottamatta vain muutamaa Hollolan kunnan johtohenkilöä. Kun huomioidaan myös muuttunut turvallisuusympäristömme, Hälvälä tulee vastakin edelleen säilyttää Pv:n käytössä.