Adressi Sipilän hallituksen pakottavaa lainsäädäntöä vastaan

Suomi nousuun

/ #1133 Re: mitä sitten pitäs tehdä

11.09.2015 07:53

#9: silver - mitä sitten pitäs tehdä

Oletin, että hallitus olisi halunnut aidosti neuvotella yhteiskuntasopimusta vaatien osapuolilta rakentavia ehdotuksia. Luottamus meni, koska hallitus otti työnantajan roolin. Kaiken lisäksi hallitus joutui osaamattomuuttaan tukeutumaan täysin lakimiestensä ja virkamiestensä neuvoihin; pienipalkkaiset naisvaltaiset alat menettävät eniten (pitkäaikaiset työntekijät erityisesti). Työnantajan osallistuminen talkoisiin on mitätön. Tähän asiaan ei liity mitenkään se, että yrittäjät on jo kovilla ja että 60 000 rikkainta maksaa jo nyt suhteessa suuren osan veroista. Kyse on suhteellisuudentajusta ja muutoksen vaikutuksesta.

Nyt SAK:n pitäisi johtaa työntekijäpuolen yhteistyönä vastine 5%:n keinoista. Käytännössä homma kaatuu siihen, että paketti sisältäisi varmasti ehdotuksen työnantajapuolen osallistumisesta, johon EK ei suostu. Joka tapauksessa säästöjen pitäisi olla oikeudenmukaisia koskien tasaisemmin kaikkia. Kaikenkaikkiaan johtamistaidon pitäisi olla hyvää, mutta esimerkkinä hallituksen johtamistapa on pöyristyttävän ammattitaidotonta.