Uudet eduskuntavaalit NYT

Vihti

/ #7 Ei uusia vaaleja vielä

25.09.2009 08:27

Minusta nykyhallituksen pitää antaa jatkaa vielä ainakin niin kauan, kun se pystyy toimimaan. Jos eduskunta hajoitetaan nyt, päätöksenteon halvaantumisen ohella uhkaa osa isojen puolueiden vaalirahoituskuvioista jäädä ikuisesti pimentoon. Tietenkin asiaa pohdittaisi myös uusien vaalien kampanjoissa, mutta se loppuisi muista syistä kuin siitä, että kaikki olisi selvinnyt. Ja lisäksi pitää antaa aikaa laittaa lainsäädäntö sellaiseen kuntoon, ettei vastaavaa pääse tulevaisuudessa tapahtumaan.

Vanhoja tapojaan on ihmisen vaikeaa muuttaa. Nykypoliitikoilta voi viedä tovin, ennen kuin he oppivat uusia tapoja toimia. Eihän Vanhanen näyttäisi edes näkevän mitään moraalista ongelmaa siinä, että poliitikot ohjaavat puolueiden toimintaan yhteisiä rahoja, jotka on tarkoitettu aivan muunlaiseen toimintaan. Ainoa keino heidän opettamisekseen on pakottaa vaali- ja muu puoluetuki täysin avoimeksi.

Vaalikampanjat ovat muuttuneet ainakin varakkaimpien puolueiden osalta samanlaiseksi manipuloiniksi, jolla meidät tavalliset kansalaiset saadaan ostamaan turhia hyödykkeitä. Luodaan mielukuvia vailla mitään konkretiaa. Kuitenkin kysymys on paljon vakavammasta asiasta kuin kuluttaminen: Suomen johtamisesta.

Demokratia vaatii puoluelaitosta ja siksi sitä pitää rahoittaa julkisin varoin. Jos voittaja on se, jolla on eniten rahaa, jäävät todelliset johtamiskyvyt toisarvoiseen asemaan. Pitäisikö rahoitus tasapäistää ehdokasluvun tai kannattajamäärän mukaan? Miten ja missä vaiheessa tämä määriteltäisiin?

Tässä taitaa olla adressin aihetta.