Vaaditaan uusi eduskunta

Adressin tekijä

/ #21 Pääministerin ei tarvitse yksin kantaa poliittista vastuuta

28.09.2009 11:18

(Uutisointi rymistelee - ensin hajottamassa eduskuntaa ja sitten hallitusta, ja lopulta pääminsterin päätä vadille, vaikka se ei missään olosuhteissa ole oikeudenmukaista - vastuuseen on haettava koko äänillä valittu kansanedustuslaitos)

[ ... ihmiset kerääntyivät hiljaa, rauhallisesti ja poliisin mukaan mallikelpoisesti viettämään demokratian hautajaisia eduskunnan portaille sytytellen kynttilöitään 1/. Äänestäjät lukevat pääministerin ajojahdista, kohta sympatisoiden Mattia laulamalla: "Lennä Matti, lennä". Samaan aikaan kansa jonottaa työvoimatoimistoissa, ruokajonoissa, Kela-luukuilla ja sosiaalitoimistoihin kuin terveyskeskuksiinkin ... ]

Kansalaiset tietävät tilanteensa paremmin kuin heidän valitsemat edustajat. Kansa tietää, että lähes kaikki kansanedustajat ovat saaneet vaalirahoitusta - tuntemattomimmat vähiten ja tunnetut kehäketut eniten. Kokoomus yrityksiltä, demarit ja vasurit ammattiyhdistysliikkeeltä ja Keskusta omista "kukkaisrahastoistaan". Onpa joku maksanut merkittävästi vaalikuluja omasta kukkarostaankin.

Rehellisyys on hyve, jolla nautitaan kansalaisluottamusta. Eduskunta ja politiikanhoito eivät laajasti nauti nyt kansalaisten arvostusta. Usko meni, kun pinnalle murtui RAY-episodi - laillinen (?), mutta ehdottomasti moraaliton. Vanhasen ei pidä erota yksin, eikä hallituksen - vaan koko eduskunta on valittava uudelleen. Se puhdistaa ilman ja luo mahdollisuuden nyt korkeaan äänestysprosenttiin ja veren vaihtoon Arkadian mäeltä.

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen laukaisi rukkasen päin koko kansan naamaa ilmaisemalla, että nyt ei ole aikaa pohtia eduskunnan hajottamista. Tuo lausahdus oli suoraa vähättelyä kansan turhautumiselle politiikan hoitoon ja luottamukseen siihen. Selityksenä ei käy se, että on vastuutonta käydä vaalikamppailuun nykytilanteessa, kun talouskin ahdistaa. Oliko Jyrki kuin pukki kaalimaanvartijana?

Nykyiset ministerit siirtyisivät virkamiesministereiksi

Nykyhallitus voi toimia sen vähän ajan ennen vaaleja "virkamieshallituksena" - luulisi sitä peräänkuulutettua isänmaahenkeä ja lähimmäisen rakkautta sen verran löytyvän, että kansa saa valita uudet luottamusedustajansa. Jos nykyiset ministerit haluavat vaaleissa pärjätä, ponnistelevat he täysillä virkamiesministereinä. Muuta ihmeellistä ei hallinnossa tapahdu, sillä virkamiehet kuitenkin käytännössä ministeriöitä johtavat - osa virkamiehistä ei ehkä edes huomaisi, kun ministeri on poissa.

Voidaan myös sanoa, että nykyiset ministerit eivät ole korvaamattomia. Suomen kansa kykenee milloin tahansa järjestämään äänillänsä 500.000*/ suomalaisen joukosta toimivat ministerit ilman perinteen painolasteja. Oli aliarvoistavaa vähätellä kansalaisten vihastusta vaalirahakeplottelusta vetoamalla kiireisiin - vaikka se oli todella oikea ilmaus, mutta eri asiayhteydessä.

Nyt onkin todella kiire valita uusi eduskunta, koska maan asiat vaativat tosissaan ammattitaitoista hoitoa täydessä kansakunnan luottamuksessa. Nykyhallituksen suunta saattaa olla vakavasti väärä - ei tahallaan, vaan hallituskoalitiona, jonka valiintuminen mahdollistui Kehittyvien maakuntien rahoittamana.

Nyt hallitus vasalleineen junnaa Suomea Natoon - kansan vastaisesti, purkaa presidentin valtaoikeuksia - kansan vastaisesti - elvyttää väärin jakamalla ostovoimaa työllisille tuloveroalena, mitkä rahat työtä tekevä säilöö sukkaan ja pankkeihin, pahan päivän varalle. Hallitus olisi sen sijaan voinut käynnistää "kansalaistyömaat" luomaan työtä - työllä kansa elää. Työ on oikeus ja työ on velvollisuus. Työttömyys nousee talven tullen korkeammalle kuin ministerit uskaltavat ääneen sanoa.

Kansa ei politiikan ruumista halaja - ihmiset kaipaavat luottamusta

Kansa ei kaipaa poliittisia ruumiita, vain media kaipaa niitä etusivutäytteiksi. Kansa sympatisoi mm. Vanhasta ja on valmis äänestämään ja lennättämään hänet heti Brysseliin - entä jos Matilla onkin aika-ajoin epätäsmällinen muisti?

Kansa ei kaipaa muuta kuin luottamusta, sillä rehellisten yhteisten asioiden hoitajien antamat kipeätkin lääkkeet talous- ja kansallisen itsetuntoterveyden hoitamiseksi otetaan vastaan, kun tiedetään, että valitut edustajat puhuvat totta.

Kansalaiset ovat pienestä ponnistaen aloittaneet omat toimenpiteet - on adressia 2/, on mielenosoitusta 3/ ja yhä suurempien tapahtumien suunnitelmia - kerätään ryhmiä, suunnitellaan yhteiskuljetuksia. On kuulemma suunnitteilla 3.10. (Saksan yhdistymisen vuosipäivä) suuri mielenosoitus eduskuntatalolle 4/.

Kansalaiset ovat nyt aktiivisia ja tämä toimeliaisuuspurkaus pitäisi hyödyntää ennenaikaisena eduskuntavaalina, jolloin kansa nousee uurnille sankoin joukoin. Ennenaikaisissa eduskuntavaaleissa voittajana olisi kansa - Suomen kansa, ehkä historian suurimmalla äänestysprosentilla!

*/
500.000 on lukumäärä suomalaisia ihmisiä, joiden joukosta voidaan valita tuhansia eri variaatioita uudeksi eduskunnaksi ja hallitukseksi - olisikin hyvä, jos tuuletetaan oikein kunnolla - nyt ei ole Kekkosta pöllyyttämässä voitte vain arvata, mitä olisi jo tapahtunut, jos Kekkonen olisi presidenttinä - niin meillä olisi ollut hätätilahallitus jo yli vuoden päivät - nykyhallitus ei piitannut mm. SuomenPankin varoituksia jouluna 2007 - nuo varoitukset toteutuivat lähes täydellisesti.

1/
Kuva-albumi Demokratian hautajaisista eduskuntatalon rappusilta, copyright by Ilkka Luoma 2009
--- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dgfa+ilkka-luoma-demokratian-kuolema.html ---

2/