Vaaditaan uusi eduskunta

Adressin tekijä

/ #23 Markkinaraha polki ideologian näyttötalouden jalkoihin

01.10.2009 17:42

(Uutisointi pauhaa poliitikkojen minimalisoivan toinen toistaan enemmän vaalirahan saantoa - kokonaan tai ei, niin tähän mennessä raha on ratkaissut ja mainostoimistot jyllänneet - poliitikot ovat sinivalkopestyt tefloneiksi, joihin ei tartu mikään lika ja loka - se ikäänkuin kimmahtaa pois…)
.
[ … kansalainen lukee ehdokkaansa markkinvaaliviestiä ja vertaa sitä naapurin iskulauseisiin; on työväkeä, mässäilyä, toivoa ja intoa. Äänestäjä kuuntelee ulkoa opeteltua ja mediatoimiston hiomaa vaalipuhetta, jossa kauniin sekaan ei mahdu mitään arkiharmaata. Ihminen valitsijana ihmettelee mistä näitä ehdokasklooneja oikein tulee, kun niin muistuttavat toisiansa, mihin katosi luontainen yksilöllisyys? … ]
.
Suomen kansa on kerran neljässä vuodessa kansakuntansa kaapin päällä. Ehdokkaat ovat pynttäytyneet brandivaatteisiin, jotka ilmentävät itsetuntokurssien ohjeiden mukaisesti juuri sitä viestiä, jolla tutkimusten mukaan päästään suureen saliin. Vaalit työllistävät persoonallisuustutkijat, kolorituuritaiteilijat, puheterapeutit ja painotalot kuin internet lay-out suunnittelijatkin - ja kaikki maksaa.
.
Kokoomus on suurin oy-rahankäyttäjä, Keskusta hyvä kakkonen kukkaisrahastoineen, demareiden pinnistellessä ay-rahalla kolmanneksi. Ruotsalaiset tukeutuvat omiin säätiöihinsä ja Vasemmistoliittokin on käsiojolla ammattiyhdistysten suuntaan, ehkä Sirola-opisto? Todellinen työväkiedustajaehdokas rahastaa verohelpotetut jäsenmaksut, ja pääoman edustajat saavat pönkityksen voitoista, jotka ovat tehdyt lattiatason ja kuluttajan ostosuorituksista. Kaiken maksaa 5/6-osa rehellinen mediaanisuomalainen.
.
Poliittisen vallan kova ydin on muodostunut ammattipoliitikoista, joille normaali työ on vierasta
.
Ammattipoliitikot kokevat vaalitaistelun niin kovaksi ja mahdollisen tappion imagolleen niin häpeälliseksi, että ovat rekrytoineet ammattiauttajat kohentamaan vaalikuntoa tyhjänpäiväisyyslausekkein ja markkinakikkailuin toivonaan varmempi pääsy Arkadian mäelle. Raha ratkaisee, ja kansa äänestää entistä haluttomammin.
.
Äänestysprosentti on ilmentymä politiikan hoitajien katoamisesta julkisuusavaruuteen itse kansalaisten arkipäiväiholta. Ote ja tunto arjen realismiin on kadonnut valituilta edustajilta, kun aika oli mennyt brandin ja itsetunnon rakentamiseen. Kansa on katsellut toinen toistaan kalliimpia vaalikampanjoita vuodesta toiseen1/. Tuntuukin joskus siltä, että kansa huutoäänestää kauneinta mainosta ja sujuvinta puhetta - itse sisältö katosi markkinahulinan taakse.
.
Aiemmin oli ideologia ja aate, jolla oli suunta sekä tavoite
.
Aate on johdatus. Takavuosina puolueilla oli ideologia. Valittu tie ja joukko sitä kulkemaan oli johtotähti, missä oli päämäärä ja tavoiteohjelma. Ponnisteltiin talkoilla, oltiin yhdessä ja koettiin yhteenkuuluvuutta sekä osallistumisen riemua. Oli myös johtajat, joilla oli karismaa. Oli johtajat, jotka olivat joukkojensa edessä. Jos joukkue ei pärjännyt, valittiin uusi johtaja - kannettiin vastuuta ja osattiin erota, paitsi presidentti Kekkonen, jolle sitä mahdollisuutta ei suotu.
.
Ennenkin seurusteltiin herrojen saunoissa ja leidien salongeissa - tehtiin politiikkaa, mutta sitä asemoitiin yksilöllisistä ja todellisista osaamisen ja kansalaisihollaolon substansseista. Taito, kyky ja herkkyys havaita äänestäjänsä oli tavoite ja päämäärä. Nyt raha ratkaisee. Olemme näyttötaloutemme orjia - on viriilimpi audimies, kirveskäsi, luontopolku marjametsässä, ripeä askellus portaissa, pikkunokkelat sananparsiheitot, opetellut huulivitsit ja kestohymy valkaistuin hampain. Kaikki maksaa.
.
Tänään ei pureuduta arjen harmauteen, nyt on vain haasteita
.
Nyt peitetään kaikki se tavallinen, mikä meitä aina - joka päivä, arjessa kohtaa. Poliitikot ovat kuolemattomia, kohtalokkaita ja aina oikeassa. Ovatpa niin hyviä, ettemme kadun ihmisinä tunnista kansanjärjen viestiä haasteiden kohtioissa yksi, kaksi ja kolme. Perinteellisen politiikan hoidon lopun alku on jo käynnissä ja kansa menee menojaan omissa vaikuteryhmissään ja suorapäätöksissään.
.
Kansa meni edelle - se peilaa netistä totuutta kulloiseenkin tarpeeseensa ja äänitorveimmat suoravaikuttajat vilpittömästi ja tohkeissaan hölisevät pikkuviisaina internetin palstoilla omaa itsekästä jargoniaansa - sen sijaan suuri kansa on hiljaa, lukee ja tekee päätöksiä.
.
Kuinka ja miten rahanvaltaa suitsitaan valikampanjoissa?
.
On selvää, että demarit ovat herkkänä kieltämässä miltei koko vaalirahoituksen, koska he sitä ulkoisista lähteistä vähiten saavat. Kokoomus on hiljaa, koska se elää rahasta. Keskusta taas saa mainetta jo ”laillisista rötöksistään”, jotka eivät kiihkottomasti tarkasteltuna niin suuria ole - on kysymys enemmänkin moraalista ja maallisesta tavasta toimia. Ovatko muut osanneet piilotella omat ”laillisuusrötöksensä” ja moraalittomuutensa paremmin?
.
Olisi hyvä kieltää ulkoinen raha ja kirkastaa kaikkien ehdokkaiden tilikirjat ja kampanjat. Jokainen kampanja ja sen osa hinnoitellaan ja lähteet paljastetaan, siis laskut ja kansalaislahjoittajat. Asia tehdään helpoksi, kun annetaan yksilöille verovähennysoikeus antamistaan vaaliehdokasavustuksista, jossa pitää mainita saajan nimi.
.
Aktivoidakseen puolueita ja kansalaisjärjestöjä tehostamaan jäsenhankintaansa, voidaan yksilöiden jäsenmaksut ehdokkaita asettaviin puolueisiin ja kansalaisjärjestöihin sallia verovähennyskelpoisiksi. Loppujen lopuksi kansan karttuisa käsi tänäänkin maksaa koko lystin - suoraan tai enimmäkseen välillisesti. Lisäksi internetin ”naamakirjat” 2/ ovat jo monille valaisseet, että avoimuus on helpottava ja elämää läheistävä asia!
.
Jos vaaliraha yrityksiltä kielletään - mitä se vaikuttaa valintoihin?
.
Jos vaaliraha yrityksiltä, järjestöiltä ja jopa säätiöiltä kielletään, muuttaa se suuresti suuren salin sisältöä. Edustajiksemme tulee enemmän kansan ihmisiä, joilla on haju arjen harmaudesta ja rumuudestakin - nekin kuuluvat elämään, kuten kauneus ja harmonia. Kalliit mediakampanjat 3/ siirtyvät internettiin, palstoille, naamakirjoihin ja twittereihin kuin muihin ”ilmaisiin nokkeluuksiin” - kuten adresseihin 4/ ja kirjoituksiin netiketti tavoilla bittiavaruuksien raiteille. Kansahan istuu jo tänään valmiiksi netissä ja hakukoneet ovat tuttuja.
.
Oleellista on löytää keino, millä saadaan kansalaiset äänestysaktiivisiksi. Tämän päivän äänestysprosenteilla eduskunta ei edusta Suomea pienoiskoossa. Suurin ”puolue” on nukkuvat - onnensako ohi, jää pohdituttamaan. Voisi kuvitella miten säädetty äänestyspakko muuttaisi suuren salin asia- ja edustajasisältöä. Tulisiko tällöin aatteiden ideologia paremmin esille rahan tuoksuisista vaalikampanjoista, jotka aina pudottavat pois todellista kansalaisosaamista ehdokasasetteluista.
.
Kansalaisten pitää saada itse asettaa myös ehdokkaitaan!
.
Pitäisikö kansan saada asettaa myös omat ehdokkaansa - internetissä olisi jo nyt paljon käyttökelpoisia ja oikeudenmukasia tapoja tehdä ehdokasasettelu, jopa moniportaisesti. Näin puolueiden asettelumonopoli murtuisi ja olisimme likempänä todellista kansalaisyhteiskuntaa.
.
Ehkä pitäisi vielä eriarvoistaa edustajat omalla ”ääniluvulla” 5/ suuressa salissa saamiensa kansalaisäänien suhteessa, huomioiden asettaneen puolueen tai kansalaisliikkeen saama kokonaiskannatus? Päätökset ovat aina lopulta yksilöasia ja kaikilla päättäjillä on oma yksilöllinen kannatus.
.
Lopuksi voidaan sanoa, että puolueyksinvaltaisessa Kiinassa edustajat ja valtaapitäjät valiintuvat aina alhaalta ylös - kaupunkien kortteleista ja maalaiskylistä aina politbyroon yhdeksän miehen valtahuippuun. Valtakruununa Kiinassa on numero yksi, jolla on todella suuri valta, nykyisin kolmen aseman mies Hu Jin Tao - vahva presidentti, jollaisen Suomen kansakin haluaisi.

Tekstissä olevat alaviitteet
1/ http://ilkkaluoma.blogspot.com…a+ahdingon