Hoitajamitoitusta vanhustyössä EI SAA LEIKATA!

Tarttis tehä jotain

/ #18 Kunnioitusta edes hieman vanhuksillemme

08.10.2015 10:48

Taas on yksi nöyrä kansalaistemme jäsenryhmä altavastaajana. Vanhuksemme tullaan laiminlyömään ja hoiva-hoito-palvelukodit/keskukset menettävät merkityksen. Tulossa on vanhusten keräämöt. Hoitohenkilöstö ei kykene täysipainoisesti nykyiselläkään hoitamaan vanhuksiamme siten, että saisivat riittävän ja kiirettömän perushoivan.

Minne on kadonnut suunnitelma, jossa hoitaja "indeksi" olisi se 0,8 ? Sitähän piti lainvoimalla korottaa 0,5;stä. Nyt viedään vielä se yhden hoitajan panos pois työyhteisöistä.

Tämä on aivan järkyttävää, en saata ymmärtää!!!!!!!!! Asia koettelee niitä vanhuksia, joilla minimieläkkeet, eli juuri niitä äitejä, jotka olivat kasvattamassa lapset kotiäiteinä -50, -60,- ja 70 luvuilla.

Tämä leikkaus ei koske varakkaita vanhuksia, ei lainkaan, koska heillä on vara maksaa haluamansa palvelut, tai poikkeuksena, vanhusten varakkaat  lapset.

Suurin osa vanhuksistamme on pienituloisia ja heillä ei kertakaikkiaan ole vara maksaa lisäpalveluista, ei edes sitä yhtä ylimääräistä yöllistä WC-käyntiä, joka jo hinnoiteltu 15€ arvoiseksi. Saatikka muita, mitä on, ja mitä tulossa. Tämä ei siis koske varakkaita.

Suuntauskin on, että ulkolaiset vanhustyötä tekevät firmat ottavat haltuunsa suurimmalta osalta hoivatyöt, kaikilta sektoreilta, kuten olemme nähneetkin. Ja minne menee näiden firmojen puhdas tuotto, ei ainankaan jää Suomeen. Kunnat ja valtiomme suosii juurikin näitä ulkolaisia firmoja, oli kyse vanhuksista, nuorista ja lapsista, kehitysvammaisista sekä yleisestä terveyden huollostamme. Kunnat ostavat nämä palvelut ulkolaisilta.  Melkoisen nurinkurista. (anteeksi syrjähtelyni)