Kannabis lailliseksi

Turku

/ #1353 Kannabis ja skitsofrenia

13.10.2009 18:13

Kannabiksen ja skitsofrenian välistä yhteyttä on tutkittu paljon ja hartaasti. Paras tämänhetkinen tieteellinen tieto on sitä mieltä, että kannabis ei lisää skitsofrenian esiintyvyyttä populaatiotasolla. Tästä on hyviä tutkimuksia USA:sta, Australiasta ja briteistä: 1960-luvulta saakka kannabiksen käytön yleisyys on moninkertaistunut. Diagnosoidut skitsofreniatapaukset ovat samalla aikavälillä pysyneet samalla tasolla tai jopa vähentyneet.

Mikäli kannabiksen käyttö siis laukaisee skitsofrenian, se korkeintaan aikaistaa sellaisen skitsofrenian puhkeamista, joka olisi joka tapauksessa puhjennut. On jonkin verran näyttöä siitä, että skitsofreniaa sairastavalla henkilöllä kannabiksen käyttö saattaa lievittää sairauden oireita, joten jonkinasteinen itsehoitohypoteesi saa ainakin hieman tukea.

Laillistamisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Kannabiksen käytön yleisyys ei ole koskaan, missään päin maailmaa, korreloinut sen laillisuusasteen kanssa. Tästä on vahvaa näyttöä: Esimerkiksi Hollannissa kannabista käytetään saman verran tai vähemmän kuin Hollannin naapurimaissa. Samaten USA:n osavaltioiden välillä kannabiksen käytön yleisyys eri osavaltioissa ei ole riippunut lainkaan siitä, mitä osavaltioiden lainsäädännöille asian suhteen on tehty.

Vaikka kannabiksen käyttö siis AIHEUTTAISI skitsofreniaa, mitä se ei nykyisen tieteellisen tiedon valossa tee, laillistaminen ei lisäisi skitsofreniatapausten määrää.