Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

uusille urille??

/ #1600

16.10.2015 09:29

Nyt on kyllä huolta työntekijöiden jaksamisesta! Jos monet (muut) palkansaajat pitävät meteliä palkkauksesta tai vaikka lisien menetyksistä, ei mielestäni työntekijöiden jaksamisesta päivähoidossa pitäisi olla hiljaa. Lastentarhanopettajien koulutukseen on ymmärtääkseni ollut pitkään vaikea saada riittävästi opiskelijoita ja työpaikkoihin päteviä lastentarhanopettajia. Monet jatkavat esim. luokanopettajan koulutukseen tai karkaavat muille aloille joko opiskeluaikana tai työelämästä. Tuleva visio ajaa varmasti monet miettimään alan vaihtoa tai hylkäämään opiskeluhaaveet päivähoitoalalle. Se, että meidät otetaan vakavasti tai päättäjät tekevät jotain näyttää olevan kiven takana, kannattaa siis jatkaa tiukalla linjalla ja ajaa asioita eteenpäin. Olen nähnyt päivähoidon arjen 20 vuoden ajan ja kokenut, että tilanne on nyt jo haastava. Kaikki me työntekijät emme ole teflonpintaisia, vaikka teemmekin työmme hyvin. On erittäin tärkeää, että puhutaan lasten hyvinvointiin satsaamisesta, siitä mitä suuret ryhmäkoot tarkoittavat lapsille mutta myös työntekijöille. Harmittaa tämä päättäjien lyhytnäköisyys!