Uudenkylän koulun säilyttämisen puolesta

sivustaseuraaja

/ #10 Kuntoarvio

01.11.2015 16:13

Jos kunta perustelee lopettamispäätöstä kiinteistön huonolla kunnolla, sen ei luulisi olevan vaikea sitä todentaa? Sama pätee tietysti myös koulun puolustajiin. Eihän "huono kunto" ole mikään mielipidekysymys!

Kuntoarvio ULKOPUOLISEN tekemänä voisi olla ihan fiksu veto nyt koulun puolustajilta? Sillä voisi todentaa ja todistaa hyvän kunnon aika tyhjentävästi, eikö?

Faktaa koulun kunnosta ja voimakasta viestiä siitä, että Kaukasten koulu on pienempi ja kauempana, kannattaa nyt viedä eteenpäin, ennenkuin on liian myöhäistä.

Lupaus talkootyöstä, jos löytyy joku vika/puute, johon kunta voi vedota lopettamispäätöstä tehdessään, voisi olla myös ajattelemisen arvoinen mahdollisuus. On paljon korjaustöitä, joihin ilman ammattipätevyttä pystytään, mutta toki jos joukossa ammattilaisia on, saavathan hekin oman ammattitaitonsa peliin antaa.

Kyselyä lähialueen asukkailta, ihmisiä, numeroita, tarinoita. Onko kaukaslaisten kanssa puhuttu? Ehkä heillekin loppujen lopuksi sopisi koulujen yhdistäminen Uuteenkylään? On jopa koomista, että kaksi suht lähekkäin olevaa pikkukoulua "taistelee" toisiaan vastaan, kun voimat yhdistämällä edes toisen koulun selviämismahdollisuudet kasvaisivat! On helppoa vaatia omaa, itselle tuttua ratkaisua pysyväksi, mutta pieni hypähdys oman boksin ja mukavuusalueen ulkopuolelle tuskin koskaan on ketään vahingoittanut.

Mitä hyötyä koulujen yhdistämisestä olisi Kaukasille, entä Uudellekylälle? Mitä hattoja? Kumpia on enemmän?

Tsemppiä viestinvientiin ja vaikeiden asioiden pohdintaan, mutta nyt on jo toiminnan aika, ei pelkän pohdinnan!