Pittbullterrierin pitäminen kiellettävä myös Suomessa

ärsyyntynyt

/ #27 Lukekaahan tarkkaan

27.09.2011 09:40

Tässä luetellaan lyhyesti muutamia rotuun liittyviä virheellisiä tietoja joihin törmää lehdissä ja joita kuulee jopa koira-asiantuntijoiksi itseään kutsuvien suusta. Lisätietoja ja hyllymetreittäin dokumentaatiota pyynnöstä / Sathy

1)Väite, että amerikanpitbullterrieri on vaarallinen on väärä.. Pitbullia ei ole koskaan esimerkiksi jalostettu vahtikoiraksi ihmisiä tai muita eläimiä kohtaan. Pitbulli ei ole mikään harvinainen koirarotu ja silti sen ohi menee purematilastoissa (vaikka ne on suhteutettu rodun yleisyyden mukaan) sellaiset koirarodut kuin kultainennoutaja, saksanpaimenkoira, dalmatialainen, cockerspanieli, yms. Tämä ei tarkoita, että nämä rodut olisivat vaarallisia vaan sitä, että koirat eivät ylipäätänsä ole ihmiskunnalle vaarallisia - eivätkä varsinkaan amerikanpitbullterrierit. SATHY ry. keräsi aikanaan koko maailmasta kaikki tunnetut koira-aiheiset purematilastot (tilastot on nyt saatavilla yksissä kansissa, maksutta) ja tulos oli mykistävä: Minkäänlaista tukea väitteelle amerikanpitbullterrierin vaarallisuudesta ei saa tilastoista tai muistakaan faktoista. Ongelma on pitbullin huono maine, joka ylläpitää itse itseään.

2)Väite, että pitbullit ovat tappaneet enemmän ihmisiä kuin mikään muu koirarotu on väärä. Esimerkiksi USA:ssa, jossa pittejä on paljon, menevät monet muut koirarodut (kuten saksanpaimenkoira, bernhardilainen, tanskandogi, kiinanpystykorva, jne.) pitin ohi näissä tilastoissa.

3)Väite, että pitbullit ovat rikollisten suosiossa on väärä. Väite on käsittämätön ja täysin väärä. Esimerkiksi Suomessa ei tietääkseni yksikään pitbullinomistaja ole rikollinen. Sama koskee kaikkia niitä pitbullin omistajatuttuja, jotka tunnen Ruotsissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Luultavasti väitteen takana on tällainen logiikka: Norjassa pitbullin (ja monen muun koirarodun) omistaminen on kielletty ja siten kaikki norjalaiset pitbullin-omistajat ovat rikollisia

4)Väite, että amerikanpitbullterrieri on joissain maissa kielletty on väärä. Joissakin maissa on olemassa tiettyjen koirarotujen hallussapitoa ja jalostusta koskevia rajoituksia. Joissakin maissa kuten Tanskassa ja Norjassa on tietyt koirarodut kiellettyjä (on syytä mainita, että esimerkiksi Norjassa on suojelukoiratoiminta kielletty), ja esimerkiksi Islannissa on kaikki koirarodut kielletty. Missään maassa ei ole yksistään amerikanpitbullterrierirotua kielletty. Mainitsemisen arvoista on myös se, että mikään koirarotukielto ei ole perustunut minkäänlaiseen faktaan vaan kyseessä on AINA ollut poliittinen päätös, jolla on ollut pelkästään lyhytnäköiset poliittiset tarkoitukset.