Pittbullterrierin pitäminen kiellettävä myös Suomessa

!!!!!!

/ #30 Muutama fakta rodusta

27.09.2011 09:51

Kenen ei kannata hankkia pitbullia? Pitbullterrieristä on kirjoitettu ja kerrottu paljon asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Sen takia on olemassa mahdollisuus, että tämänrotuinen koira hankitaan täysin väärin perustein. Tässä muutamia kuvitteellisia esimerkkejä tapauksista, joissa joku toinen koirarotu voisi olla parempi vaihtoehto.

Vahtikoiran hankkija. Pitbullterrieri on koira siinä missä muutkin ja koiramaisuuksiin kuuluu tietynasteinen vahtikoirana olo. Mitenkään erityisen hyvä vahtikoira pitbulli ei ole, joten jos koiranhankinnan ensisijainen peruste on saada hyvä vahtikoira, niin päästään parempaan tulokseen hankkimalla heti alkuun vahtikoiraksi sopivan koirarodun edustaja. Yleensä pitbullterrierit ovat niin ihmisystävällisiä koiria, että niistä ei ole talonvahdiksi (etenkään jos ovat talossa yksin) vaan heiluttavat murtovarkaalle mieluummin häntäänsä. Esimerkiksi suuremmissa pitbull-kenneleissä on vahtikoirina aina jonkin muunrotuisia, hyviksi havaittuja, vahtikoiria.

Näyttelykoiraa etsivä. Amerikanpitbullterrieriä ei rekisteröidä Suomen Kennelliitto ry.:ssä ja sen takia pitbullin kanssa ei voi osallistua Suomen Kennelliitto ry.:n järjestämiin näyttelyihin. Sen sijaan ei ole olemassa estettä, minkä takia pitbullin kanssa ei voisi osallistua match-show näyttelyihin, tms.

Koirapuistokoiraa haluava. Pitbullia ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua koirapuistokoiraksi. Vaikka pitbulli tulisikin toimeen muiden koirien kanssa on muiden koirien vapaa läsnäolo pitinomistajalle sietämätöntä piinaa. Pitbullit eivät ole mitenkään verenhimoisia tappajia mutta jos koirapuistossa alkaa koirien välinen rähinä, niin lopputulos voi olla kiusallinen - pitbulli ei päästä irti toisen koiran korvasta vaikka toinen koira olisi kuinka hädissään. Tällaisissa tilanteissa on ratkaisevaa miten koiranomistajat toimivat. Koirat on irrotettava toisistaan ja sovittava mahdollisista paikkauskuluista (koirat eivät yleensä ole moksiskaan nahistelusta). Koirapuistoihin valikoituu ajan myötä sellaiset koirat jotka tulevat sopuisasti toistensa kanssa toimeen, pitbulli muovautuu vain harvoin tällaisen yhteisön jäseneksi.

Perheen toiseksi koiraksi. Pitti on parhaimmillaan jos se on perheen ainoa koira. Pitbulli voi tulla mainiosti toimeen myös jos perheessä on toinen tai useampi koira, mutta luultavasti ei. On paljon omistajasta kiinni miten asennoituu jos talossa on useampi koira ja niiden kesken alkaa syntyä nahistelua. Luultavasti ongelma ei selviä minkään asteisella koulutuksella vaan käytännössä koirat on pidettävä jatkuvasti valvonnan alla ja muutoin erillään. On tarkoin harkittava onko tähän mahdollisuus.

Näyttävää lemmikkiä tarvitseva. Pitbulli ei herätä huomiota, se on yllättävän pieni, se on sympaattinen eikä oikeastaan välitä kovinkaan paljon muusta maailmasta. Kukaan ei koskaan tule kysymään pitbullin omistajalta "onko tuo pitbulli". Yleisimmät kysymykset ovat onko koira bokseri, onko tuo sellainen staffi, jne. Ikävä tosiasia on myös se, että kukaan ei oikeastaan ole kiinnostunut Sinun pitbullistasi.

Moni yhdistääkin pitbullin mastiffiin / bokseriin tai johonkin muuhun ns. näyttävään rotuun- ja se leimataan isokokoiseksi tappajakoiraksi - mediassa (esim tuo 45 minuuttia ohjelma oli aivan naurettavaa yleistystä)sekä TIETÄMÄTTÖMIEN joukossa jotka kuulopuheiden ja median (on paljon ihmisiä jotka uskovat että kaikki median antama on totta) perusteella tuomitsevat ko. rodun.
Tiedoksenne niin pitbull on noin dalmatialaisen kokoinen seura- ja harrastuskoira. Menkää vaikka katsomaan youtube ja siellä näette kuinka hyvin ihmisten (vauvat) ja muiden kanssa toimeentuleva tuo koirarotu on.. Parempaa koiraystävää saa hakea! Enemmän murhetta aiheuttavat nuo pienemmät koirat, jotka räksysttävät ja herkemmin purevat kuin esim. tapetilla oleva pitbull.. Pienikin koira voi olla vaarallinen - jos sitä ei kouluta tai väärinkoulutetaan! Sama koskee kaikkia rotuja. Kyse ei siis ole PITBULLISTA itsestään vaan koiranomistajasta