SOTE - ASIAKASMAKSUJEN KOROTUS P E R U T T A V A

tr

/ #351 Huolellista harkintaa vai sumeilematonta mielivaltaa?

05.12.2015 19:42

Asiakasmaksukorotus on saatettu voimaan täysin ilman etukäteen tehtyjä selvityksiä siitä, mitkä sen vaikutukset pienituloisille ovat yhdessä kaikkien muiden pienituloisiin sairaisiin ja vammaisiin kohdistuvien säästöleikkauksten kanssa.

On aivan selvää, että asiakasmaksukorotuksesta päättäneillä ei ole realistista kuvaa siitä, miten pienet tulot sairastavilla on käytössään. Suomalaisen terveydenhoidon omavastuuosuudet ovat olleet jo aiemmin Euroopan korkeimpia. Suomalainen perusturva on jo keväällä todettu riittämättömäksi ja joutunut Euroopan Neuvoston tarkkailulistalle.

Eriarvoisuutta ei vähennä se, että yhä suurempi osa väestöstä työnnetään terveydenhoidon ulkopuolelle. Jo pelkästään vertaamalla takuuteläkettä tai opintotukea aiottuun kelamatkaomavastuuseen jokainen näkee, että ihmiset eivät pysty enää käyttämään terveydenhoitopalveluja korotusten jälkeen.

STM ottaa omissa laskelmissaan huomioon jopa sen, että säästöjä näistä korotuksista ei välttämättä synny, koska ihmiset joutuvat hakemaan toimeentulotukea. On erityisen käsittämätöntä, että asiakasmaksujen ja omavastuiden korotukseen ollaan ryhtymässä, koska ainoa, mitä saavutetaan, on se, että ihmisten hätä lisääntyy. Kaikki vanhukset, aivovammaiset, kehitysvammaiset, sairauksien rasittamat eivät osaa eivätkä jaksa hakea monimutkaisesti järjestettyä toimeentulotukea.  Miten heidän käy?

Tasavertainen kohtelu ottaa huomioon jokaisen ryhmän erityistarpeet. Vain julma kohtelu ei ota. /tr