Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #355 Missä on demokratia?

09.12.2015 14:11

Tämänkin päälle on kävelty ja viis veisattu asioista

Valiokunnan mietintö StVM 16/2015 vp Vastalause

Kolmikantaisesti valmistellussa esityksessä on sivuutettu työelämän muutos ja murros, jonka ansiosta itsensätyöllistävät ovat tilastollisesti nopeimmin kasvava työtä tekevien ryhmä.

Lausuntoa ei ole pyydetty myöskään opetus- ja kulttuuriministeriöltä, vaikka hallituksen esitys sisältää luovien alojen elinkeinonharjoittajia koskevia muutoksia. Heitä koskevat asiat kuuluvat monella tapaa opetus- ja kulttuuriministeriön toimialaan. Hallituksen esitykseen sisältyvillä työttömyysturvalain muutoksilla olisi lakiesityksestä ilmenemättömiä vaikutuksia, jotka vaikeuttaisivat luovilla aloilla työskentelevien mahdollisuutta työllistyä. Koska esitys vaikeuttaisi erityisesti freelance-työn edellytyksiä, lakiesityksellä olisi myös kulttuuri- ja korkeakoulupoliittisia vaikutuksia, joita ei ole mitenkään arvioitu.

Miksi päättäjät haluaa lisätä ihmisten ja Suomen talouden pahoinvointia? Itsensätyöllistävät ovat tilastollisesti nopeimmin kasvava työtä tekevien ryhmä (veronmaksajien), nyt tämäkin kasvu tyrehdytetään niin ei voi odottaa hyvää.