Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!


Vieras

#351

09.12.2015 13:59

Työttömyysturva on perustuslaillinen oikeus. Siksi verojakin maksetaan. Ei saa syrjiä toisia. Sijoittajille vaan verovapauksia puuhatAan petustuslain vastaisesti. Diktatuuri vai ei? Kohta tiedetään...

Vieras

#352

09.12.2015 14:03

Jos laki tulisi voimaan, se passivoittaisi henkilöitä, jotka työllistävät itse itsensä. Se tarkoittaisi että jos olet työtön, sinun ei saa tehdä mitään, ei edes sellaista mikä voisi mahdollistaa pidempiaikaiseen työhön.

Vieras

#353

09.12.2015 14:04

Esitys on järjetön. Toteutuessaan se muodostaa vakavan esteen monien töiden tekemiseen ja lisää työttömyyttä tuhoamalla kokonaisilta ammattiryhmiltä toimeentulon edellytykset. Hallitus osoittaa tällä esityksellään täydellisen asiantuntemattomuutensa freelancereiden työolosuhteista.
Raili Sergejeff

#354 Re:

09.12.2015 14:10

#21: -  

Jenny Rostain, olet aivan oikeassa! 


Vieras

#355 Missä on demokratia?

09.12.2015 14:11

Tämänkin päälle on kävelty ja viis veisattu asioista

Valiokunnan mietintö StVM 16/2015 vp Vastalause

Kolmikantaisesti valmistellussa esityksessä on sivuutettu työelämän muutos ja murros, jonka ansiosta itsensätyöllistävät ovat tilastollisesti nopeimmin kasvava työtä tekevien ryhmä.

Lausuntoa ei ole pyydetty myöskään opetus- ja kulttuuriministeriöltä, vaikka hallituksen esitys sisältää luovien alojen elinkeinonharjoittajia koskevia muutoksia. Heitä koskevat asiat kuuluvat monella tapaa opetus- ja kulttuuriministeriön toimialaan. Hallituksen esitykseen sisältyvillä työttömyysturvalain muutoksilla olisi lakiesityksestä ilmenemättömiä vaikutuksia, jotka vaikeuttaisivat luovilla aloilla työskentelevien mahdollisuutta työllistyä. Koska esitys vaikeuttaisi erityisesti freelance-työn edellytyksiä, lakiesityksellä olisi myös kulttuuri- ja korkeakoulupoliittisia vaikutuksia, joita ei ole mitenkään arvioitu.

Miksi päättäjät haluaa lisätä ihmisten ja Suomen talouden pahoinvointia? Itsensätyöllistävät ovat tilastollisesti nopeimmin kasvava työtä tekevien ryhmä (veronmaksajien), nyt tämäkin kasvu tyrehdytetään niin ei voi odottaa hyvää.


Vieras

#356

09.12.2015 14:12

Kymmeniä vuosia ammattimuusikkona työskennelleenä tunnen freelancerien olosuhteet ja tiedän että tämä hallituksen esitys saisi toteutuessaan aikaan katastrofaalista tuhoa ainakin kulttuurialan kentässä. Tähänkö hallitus tosiaan pyrkii vai onko niin että siltä puuttuu kokonaan tieto ja osaaminen näiden asioiden suhteen?

Vieras

#357

09.12.2015 14:13

Työn tekemisestä ei saa rangaista!

Vieras

#358

09.12.2015 14:27

Hallituksen oli tarkoitus lisätä työelämän joustavuutta, mukauttaa järjestelmä pätkätöitä ymmärtäväksi ja tehdä kaikki työnteko kannattavaksi - nyt isketäänkin isoon työntekijäryhmään ja kovaa - joko estäen heidän työnteon ja urallaan etenemisen mahdollisuudet tilanteessa, jossa tulot ovat vielä pieniä tai köyhyysrajan alle siekailematta työntäen. 

Tuhoisa laki, joka ei säästä yhteiskunnalle mitään - päinvastoin tulee seurauksiltaan kalliiksi. 


Vieras

#359

09.12.2015 14:30

Tämä hallituksen esitys on jo tänään eduskunnan käsittelyssä (useiden muiden esitysten muassa)! Lähetys näkyy suorana Areenassa - salissa parikymmentä kansanedustajaa.


Vieras

#360 Pienistä virroista isot joet tunnetaan...

09.12.2015 14:30

Stubb on sanonot että työllistämisen kynnystä on alennettava. Työuria on pidennettävä."vain työ luo työtä" ja "kaiken työn on oltava joutenoloa kannattavampaa." Miksi nyt kokoomus on ollut mukana takkia kääntämässä? Tämäkö on se laki joka tuo sitten uutta työtä? :-(

Kike

#361

09.12.2015 14:31

Luin kahteen kertaan tekstin ja toivon että ymmärsin väärin...?! Mutta koska kyseessä on Suomi ja suomalaiset poliitikot niin luultavasti se on totta.

Mikä helevetin viisaus tähänkin taas kätkeytyy...?!?! On idioottimaista että olemalla passiivinen (=kieltäytymällä työstä) sinut palkitaan sillä että ansiosidonnainen päiväraha maksetaan ja jos teet silloin töitä kun niihin on mahdollisuus, sinua rankaistaan (=poistetaan tuet).

Tällähän just saadaankin suomi nousuun. 


Vieras

#362

09.12.2015 14:32

Kausityöllisyys ei vielä kanna siipiä yrittäjänä. Nyt opiskelen lisää.

Vieras

#363

09.12.2015 14:33

Tuen adressia mielelläni, itse itsensä työllistäminen olisi oiva tapa saada työttömille(kuten minä) edes jotain tekemistä, monilla kuitenkin on jokin taito jota osaavat, joten miksei pyrkisi hyödyntämään ja kehittämään siitä palvelu tai toiminta, josta voisi olla iloa muillekin.
Sekä media-alan ihmisenä tiedän että suurin osa työskentelee projektityössä, jotka eivät mahdu mitenkään lakiehdotuksen asettamiin muotteihin.
Itse tekisin niin että tekisin työttömyysetuuksista tarpeen mukaan otettavia, että jos omalla työllä pärjää ja jotenkin edes elää, niin ei välttämättä työttömyysetuuksia tarvitsisi hakea tai pysäyttäisi tuet jos pärjää. (itsekin teen niin, karsin tukia jos en tarvitse)

Vieras

#364

09.12.2015 14:39

Järki sanoi niin

Vieras

#365

09.12.2015 14:42

Tämä hallitus heikentää jo muutenkin tiukilla olevilta aivan liikaa

Vieras

#366

09.12.2015 14:48

tämä on minulle itsetään selvä asia

Vieras

#367

09.12.2015 14:57

Itse taistellut yrittäjästatuksen poistumiseksi ja työttömyyspäivärahan saamiseksi yritystoimintani päätyttyä mahdottomana jatkaa.

Vieras

#368

09.12.2015 15:03

Työelämä on murroksessa ja yhä useammat perinteisiksi mielletyt työntekemisen tavat ovat jäämässä tai jo jääneet historiaan. Lainsäädännön on vastattava tähän todellisuuteen ja tuettava uusia työllistymisen tapoja, eikä se saa pohjautua menneisyyden käsitykseen siitä, että kaikille meille työnteko tarkoittaa yhtä ja samaa. Alasta riippumatta projektiluontoiset työt ja toimeentulon hankkiminen useasta eri lähteestä ovat nykyisyyttä, halusimme tai emme.

Vieras

#369

09.12.2015 15:10

Tässä hallitus tekee väärin,työttömiä on Suomessa liikaa töitä ei saa sekä pienellä 9e päivärahalla pitäisi pärjätä, tää on väärin. Ja kaikenlaiset koe ajat töissä on ärsyttäviä koe aika 3kk/4pv viikossa ja vielä 4 tuntia päivässä, niin ei hyvä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

09.12.2015 15:12



Vieras

#371

09.12.2015 15:18

Olen muusikko ja käsityöläinen, lisäksi osuuskunnan jäsen, kaikki työni on laskutettavaa. Osuuskunnan jäsenelle kuuluu lain mukaan työttämyysturva, toistaiseksi.

Vieras

#372

09.12.2015 15:25

Olen itse esiintyvä taiteilija!
make

#373 Ei pakko yrittäjyyttä.

09.12.2015 15:27

harva taiteilija pystyy ryhtymään yrittäjäksi. On toki heitäkin ja hyvä niin, kuka pystyy niin ok.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

09.12.2015 15:29



Vieras

#375

09.12.2015 15:33

Hallituksen esitys asiasta on todella huono ja epäoikeufenmukainen