Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!


Vieras

/ #394

09.12.2015 18:47

Tein pari vuotta sitten sopimuksen Eezy-laskutuspalvelun kanssa, kun aloin markkinoida työpanostani suoraan. Tarjosin markkinointikirjeessäni palkanmaksua freelanceverokortilla ja 0-tuntisopimuksella tai vaihtoehtoisesti laskutuspalvelua. Tarkoitus oli työllistää itseni suoraan ilman henkilöstövuokrafirmojen välikäsiä. Palveluita ostivat ravintolat ja juhlapalvelut ja niille oli luontevaa maksaa tuntipalkkaa, koska niiden palkkalistoilla oli muitakin saman alan työntekijöitä ja ne toimivat alalla, jonka työpanosta tarjosin. Sen sijaan yksityishenkilöille ja järjestöille ei ole luontevaa solmia työsopimusta ja maksaa palkkaa. Niille sopii paremmin laskutuspalvelu. Koska olin vailla vakinaista työtä, olin oikeutettu (soviteltuun) päivärahaan. Eezy-laskutuspalvelun käyttäjänä osuuskunta maksoi minulle palkkaa, josta sain normaalin palkkalaskelman, jonka voin muiden laskelmien kanssa lähettää työttömyyskassaan päivärahamaksua varten. Sosiaaliturvani siis säilyi, mutta kykenin laajentamaan asiakaskuntaani tarjoamalla laskutusmahdollisuutta palkanmaksun rinnalla.

Moraalisesti koin, että haluan asiakkaan maksavan palvelusta, mitä hän saa, ei henkilöstövuokrafirmasta. Myöskään itse en ollut halukas maksamaan henkilöstövuokrafirmalle siitä, että työllistän itseni. Aiemmin nimittäin kävi toistuvasti niin, että tehtyäni muutamia vuoroja henkilöstövuokrayrityksen toimeksiannosta, asiakkaat tarjosivat työtä suoraan, mutta palkanmaksu hoitui edelleen vuokrayrityksen kautta.

Henkilöstövuokrayrityksen ansaintalogiikka perustuu sopimuksiin ja työntekijän tuntipalkan päälle lisättävästä kertoimesta. Tyypillisesti yritys veloittaa asiakkaaltaan esimerkiksi 45 e/h ja maksaa työntekijälle 15 e/h. Laskutuspalvelun kautta veloittaisin asiakkaalta n.32 e/h saadakseni itse saman tuntipalkan. Vaihtoehtoisesti veloittaisin 40 e ja nostaisin itse parempaa palkkaa.

Tässä muutamia syitä, miksi ja miten kenen tahansa vailla vakinaista palkkatyösuhdetta olevan ammattilaisen kannattaa työllistää itsensä useiden vaihtoehtoisten reittien kautta. Yllä olevasta myös ilmenee, miten laskutuspalvelut auttavat ihmisiä työllistymään ja silti säilyttämään sosiaaliturvansa. Yhteiskuntamme ei ole mustavalkoinen, jolloin ihmiset lukeutuvat kategorioihin yrittäjä tai työsopimussuhteinen kokoaikainen työntekijä. On lukuisia muitakin malleja. Siinä vaiheessa, kun laskutuspalvelu antaa riittävän toimeentulon, uskon että useimmat havaitsevat oman yrityksen perustamisen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Omaa yritystoimintaani olen suunnitellut käynnistäväni kokeiluluontoisesti laskutuspalvelun kautta. Siten ennätän testata markkinoita, viilata tuotetta ja kehittää liikeideaani ilman riskiä sosiaaliturvan menettämisestä.