Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #535

11.12.2015 12:52

Kyseisessä laissa kulttuurin freelancerit ja pätkätyöläiset jätetään Kelan ja TE-toimistojen susille. Olen neljä kertaa joutunut TE-toimiston mielivaltaisuuden uhriksi, kahdesti selvityskierteeseen, velkakierteeseen ja lopulta lääkekierteeseen unettomuuden ja masennuksen takia. TE-toimistossa ei uskottu, että haen aktiivisesti töitä ja vaikka minulla oli todistusaineistoa (työhakemuksia, työnantajien yhteystietoja), niillä ei ollut merkitystä. Lopulta "ostin" vapauteni menemällä 9 €/päivä työkokeiluun. Olin aikaisemmin pitänyt Kelan ja TE-toimistojen ns. mustia listoja salaliittohöpötyksenä, mutta nyt olen aivan varma, että ne ovat olemassa.

Meitä aktiivisia itsensä työllistäjiä pitäisi tukea ja kannustaa. Olemme paikalla silloin, kun joku sairastuu ja tarvitaan tuuraajaa. Meillä on ammattitaitoa ja erikoisosaamista, mitä tarvitaan ja tilataan tarpeen tullen. Joka paikassa on YT-neuvotteluja ja yritykset eivät palkkaa vakituisia, olemme milloin milläkin sopimuksella eikä se ole aina oma valinta olla pätkätyöläinen. Ei kaikista ole yrittäjiksi eikä kaikkien ala taivu yrittäjyyteen, vaikka kuinka pakottaisi. Minusta on alentavaa puhua mistään "some-raivosta" tai ylireagoinnista, meitä on iso joukko, jotka ovat kokeneet ihmisarvoa loukkaavia mielivaltaisuuksia.