Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #572

13.12.2015 12:53

Aktiivisena oman alani ammattiliiton hallituksen jäsenenä yritin jo 90-luvulla saada huomiota ja korjausta epätyypilisissä työsuhteissa työtätekevien ja freelancereiden asemaan. Sama kuin olisi seinille puhunut. Mikään ei ole muuttunut, vaikka epätyypilisissä työsuhteissa ja freelancerina työn tekeminen on yleistynyt. Siitä on tullut tavallista, ei ole enää epätyypillistä. Tarvitsee vahvempaa kannanottoa nimenomaan te-keskusten tulkintoihin. Olivat ennekin täyttä mielivaltaa ilman selviä ohjeistuksia ja osaamista. Te-keskusten työntekijöitä on koulutettava ettei väärillä tulkinnoilla aiheuteta muutenkin taloudellisesti ahtaalla elävien luovien ihmisten toimeentulon heikentämistä tai peräti sen menettämistä kokonaa. Jokainen tarvitsee jonkinlaista varmuutta jokapäiväisestä leivästä. Tilanne on valitettavasti epäluotettavissa käsissä. Lain laatijat eivät ole kuunnelleet monilla aloilla olosuhteiden pakosta silpputöitä tekeviä freelancereita. terveisin TA