Dieselistä polttoaineena on luovuttava

Pirjetta Kesseli

/ #11 Faktaa dieselistä

09.01.2010 06:32

Tutkimus: Pienhiukkasaltistus lisää veritulppia (Lääkärilehti 14.5.2008)
Liikenteen päästöistä kertyvä pienhiukkassaaste on yhteydessä veren hyytymisen muutoksiin ja lisää syvien laskimotukosten riskiä. Italian Lombardiassa arvioitiin 870 laskimoveritulppapotilaan ja 1 210 verrokin altistumista alle 10 µm:n hiukkasille asuinalueen ilmanlaatumittausten perusteella. Hiukkasaltistuksen yhteys veritulppiin oli voimakkaampi miehillä. Tutkijat laskivat, että hiukkaspitoisuuden suuretessa 10 µg/m2 laskimotukoksen vaara kasvoi 70 %.

Kaikkien tiedossa kai jo on, että erityisesti dieselin pakokaasun sisältämät pienhiukkaset voivat lisätä esimerkiksi hengityselinsyöpiä, siitepölyallergioita ja muita hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia.
Uusi auto, oikein säädetty moottori, hyvä huolto sekä varsinkin tarpeeksi usein uusittava hiukkassuodatin vähentävät dieselkoneen terveyden kannalta vaaralliset päästöt lähes bensakoneen tasolle. Vielä kuitenkin valtaosa dieselautoista myydään Suomessa ilman hiukkassuodatinta.