Dieselistä polttoaineena on luovuttava

Adressin tekijä

/ #14 Vertailua Reimalle

16.01.2010 08:40

Olet oikeassa, kannattaa vertailla. Tuolla on mitattu ne dieselautoa
joiden HC-tulokset 22 ppm, 28 ppm, 29 ppm ja 42 ppm, ja vieläpä niinpäin että isoin lukema testin uusimmasta autosta (sivu 68 taulukko 8)
Kun viime vuonna käytin katalysaattorilla varustettua bensa-autoani katsastuksessa, mittasivat HC-päästöiksi tyhjäkäynnillä 7 ppm ja kierroksilla 8 ppm. Eräs dieselauto siis päästelee jopa 6 kertaa enemmän hiilivetyjä kuin minun bensa-autoni (42 jaettuna 7:lla on 6).

Ja vuoden 2009 ekoautoksi
valittiinkin yllättäen bensiisiauto kun ennakkosuosikkina olleen dieselauton päästöt tiputti sen pisteistä
"Sitten pistelaskelmaan kuitenkin alkoi tulla kohteita, joissa Fiesta ei kerännytkään parhaita pisteitä. Pahin takaisku tuli typen oksidien ja palamattomien hiilivetyjen sarakkeessa."

Ja Euro5 standardi sallii dieselautoille typenoksideja 180 mg/km ja typenoksidien ja hiilivetyjen kokonaissumma saa olla 230 mg/km, josta voikin sitten laskea että hiilivetyjä saa päästellä vähintään 50 mg/km. Sen sijaan bensa-autoilla ei ole tuollaista yheenkytkentää, vaan ehdoton 100 mg/km hiilivedyille ja 60 mg/km typen oksideille. Ja hiilidyistäkin vain 68 mg saa olla ei-metaanisia. Euro5 siis sallii dieselautoille suuremmat päästöt kuin dieselautoille, kun puhutaan näistä oikeista saasteista.