16-vuotiaan tytön raiskanneen poliisin kuva ja nimi julkisuuteen

Kalle Laukkanen

/ #9

14.02.2010 15:04

Tässä, kuten kaikissa muissakin seksuaalirikosjutuissa, tulee muistaa se, että kaikkia yksityiskohtia ei lasketa julkisuuteen. Tästä syystä tuomio voi vaikuttaa liian kevyeltä, vaikka se tilanteeseen nähden olisikin juuri niin ankara kuin on vain mahdollista. Toisaalta, toki on mahdollista että systeemi on korruptoitunut ja poliisi päässyt oikeasti liian vähällä, mutta tarkoitan vain, että aina eivät asiat ole niin kuin voisi ensin luulla.

Kuitenkin, tässä siis on oikeastaan täysin sokeasti valittava:

1. Luotetaan oikeusjärjestelmään, eli luotetaan siihen että tuomio oli oikeutettu ja että he tietävät kuitenkin paremmin

2. Oikeusjärjestelmä on korruptoitunut ja pitää poliisin puolta / on sekaisin ja heittää tuomiot nopilla

Ja kun otetaan huomioon että teknisesti ottaen adressi vaatii käytännössä lisärangaistusta tähän tekoon, oletetaan:

- Aiempi rangaistus ei ollut riittävä, joten oikeusjärjestelmä on kelvoton

- Oikeusjärjestelmä painostuksen alaisena korjaa virheensä, eli oikeusjärjestelmä ei olekaan kelvoton

Ja joo, olen heitellyt noita oletuksia aika pyöreästi, mutta eikös tässä tuosta ole kyse? Vaaditaan omasta mielestä virheelllistä laitetta toimimaan virheettömästi, koska se toimi virheellisesti. Tämä analogia toimii siksi, koska yleisen mielipiteen ja mututuntuman ei tule kuulua oikeusjärjestelmän tuomitsemisperiaatteisiin.