Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

Vieras

/ #2417

09.01.2016 19:39

Työ on orjuuttamista, nyky-yhteiskunnassa puhutaan työläisistä, että he ovat kahleettomia orjia. Antiikin Roomassa eräs runoilija kirjoitti: "Orjan maha maksaa".
Historia on osoittanut, että väkivaltaa pelotteena käyttäen, orja ei ole tuottava.
Orja ei tuota isännälleen tarpeeksi hyötyä tai voittoa myöskään silloin, jos isäntä joutuu maksamaan orjan ylläpidon.
Mikä olisi paras vaihtoehto, miettikää.
Antaa orjalle sopivasti valinnanvapautta, muttei liiaksi, ettei ylpisty, ryhdy liian vaateliaaksi.
Noh, siitä ei ole pelkoa. Verotus ja pankkilainat korkoineen pitävät orjat ruodussa ja näkymättömissä kahleissa.
Orja tekee työtä nuoresta vanhaksi, parhaat vuotensa; ei mieti mitään, ei ajattele mitään, katsoo televisiota, pelaa tietokonepelejä, seuraa urheilua, haaveilee lottovoitosta.
Kun eläkeikä lähestyy, vakuutukset sanotaan irti, eläkettä saatetaan pienentää, jollain laittomalla pykälällä Orjasta on otettu kaikki hyöty irti, orja on saattanut menettää orjatyössään jopa eettisyytensä ja moraalinsa, on kohdellut muita orjia kaltoin isäntänsä tai emäntänsä käskystä. Jäljelle jäänyt pettymys ja pelko, yksinäisyys, totuus. Orja on vihdoin herännyt, mutta kuitenkin liian myöhään