Ei koulurakennusta Jyvälän viereiselle tontille

Jyväskylä

/ #3 Koulurakennus ei sovi Jyvälään

18.02.2010 16:59

KOulun rakentaminen Jyvälän tontille on kestämätön ratkaisu sekä ympäristöarvojen että kultuurihistoriallisten arvojen kannalta.

Jyvälän pihapiiri nykyisine toimintoineen sopii alueelle hyvin. Pihapiiri on hahmotettavissa vieläkin sellaisenaan kuin se oli aikakautena, jolloin seutu kaikkinensa oli vielä maalaismaisemaa peltoineen ja lehmihakoineen. Tämänkaltaisia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita ympäristöjä ja maisemia ei liiemmin ole jäljellä. On surullista, jos emme vieläkään osaa arvostaa niitä perinteitä ja arvoja, joista nykyinen kulttuurimme kumpuaa. Tuhottuja kulttuurihistoriallisia ympäristöjä ja menetettyjä maisemia meillä on jo riittävästi.

Koulun rakentaminen alueelle, jonne lapset pitäisi erikseen kuljettaa joko yksityisillä tai julkisilla ajoneuvoilla, on myös ympäristön kannalta kestämätön ratkaisu. Yksityisen kristillisen koulun oppilaat tulevat laajalta alueelta, eivät siis ko. kaupunginosasta, joten liikenne väistämättä kuormittaa turhaan ympäristöä. Olisi monessakin mielessä kokonaistaloudellisempaa sijoittaa koulu jollekin sellaiselle alueelle, jossa on jo muita kouluja opetuksen vaatimine erityistiloineen ja jonne on turvalliset julkiset liikenneyhteydet. Sellaisia tontteja kyllä Suur-Jyväskylän alueelta vielä löytyy, (mikäli todella halutaan tukea tällaista, vain kristillisiin arvoihin perustuvaa, yksityistä koulua tässä moniarvoisessa yhteiskunnassamme, jossa millään yksittäisellä ryhmittymällä ei ole eikä voi olla arvomonopolia).

Myös ympäristöarvot ja kulttuurihistorialliset arvot ovat arvokkaita! Jos näitä arvoja kunnioitetaan ja jos Jyvälänkin tontille on pakko jotain rakentaa, niin se pitäisi tehdä kunnioittaen alueen lähtökohtia. Puisto tai jokin kodinomainen kunnallinen hoitolaitoskin olisivat sopivampia ratkaisuja kuin koulu.