Ei koulurakennusta Jyvälän viereiselle tontille

Tessa Virta
Jyväskylä

/ #4 Älkää tuhotko Jyvälän miljöötä!

21.02.2010 14:09

En pysty millään käsittämään tällaisia ideoita. On todella surullista, että henkisen hyvinvointimme kannalta tärkeitä asioita ei osata arvostaa. Jatkuvasti tuhotaan elinympäristöämme kaatamalla puita ja metsiä, lopetetaan leikkipuistoja ja kaikki kaunis ja historiallisesti arvokas puretaan pois.Ja kulttuurille ei ole sijaa.
Muutimme pääkaupunkiseudulta Mäki-Mattiin 2000-luvun alussa juuri sen viihtyisyyden, vehreyden ja ennen kaikkea Jyvälän takia.Sen idyllinen rakennus, pihapiiri ja henkinen ilmapiiri loivat ehdottomasti parhaan tarhapaikan lapsillemme. Tarhan toimintakin olisi olemassaolevan kouluhankkeen myötä lasten kannalta tuhoon tuomittu.Juuri Vantaalla lasten suusta tehdyn tutkimuksen mukaan suurin osa lapsista kärsii pienten tilojen ja melun tuomista haitoista, jotka johtavat mm. oppimis- ja keskittymishäiriöihin ja ärtyneisyyteen. Jyvälän historiallisesti arvokas tontti ei voi olla ainut vaihtoehto koulurakennukselle. On selvää että alueen ihmiset kärsisivät melun ja liikenteen tuomista haitoista ja Jyvälän toiminta, kesäleirit, pihapiiri ja aitat olisivat tuhoon tuomitut.
Miten voi olla mahdollista, että suojellulla kadulla hyvin tarkoin tarvitaan luvat ja naapuruston hyväksyntä taloa maalatessa, mutta silti uuden koulurakennuksen rakennuttaminen voisi olla mahdollista? Jälleenkö muutamat ihmiset päätöksillään pilaavat elinympäristömme viihtyisyyden vai olisiko syytä kuunnella alueella tähän asti viihtyneiden asukkaiden yleistä mielipidettä?

terveisin
Tessa Virta Kortesuonkatu 21- luonnon, kulttuurin ja kauneuden puolesta