Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Merja Kahelin
Lappohja

/ #27 Joitakin ajatuksia

05.03.2010 21:33

Kiitoksia kaikille todella mielenkiintoisista huomioista ja ajatuksista.

Itse olen tuota tragediaa lukenut useamman kerran, puhunut siitä puhelimessa varmaan sen saman minkä Juha, ja ottanut siihen kantaa usemmallekin taholle.

Muutamia ajatuksia joita siitä päällimmäisenä jäi mieleen seuraavassa.

Mikäli se tulee voimaan tuollaisenaan, se käytännössä estää kasvattajaa myymästä pentujaan enään, mikäli esimerkiksi urosta haluaa toisen kerran käyttää. Strategia toteaa että ensimmäisen sukupolven jälkeen urosta ei tule käyttää jollei jälkeläisnäyttöä ole. Kennelliitto (suomen laki) kuitenkin ilmoittaa hyvin selkeästi, että kasvattaja ei voi vaatia pennun ostajaa kasvattiaan näyttelyyn tuomaan. Sama tilanne on terveystarkastusten kanssa, jos kasvattaja myy kasvattinsa, hän ei voi varmistaa että saa jälkeläiset tarvittaviin terveystuloksiin jotta voi kasvatusta jatkaa.

Toinen asia, joka silmään ottaa hyvinkin voimakkaasti on tuo Juhankin mainitsema leasaus uros. Kuinka moni oikeasti on valmis antamaan uroksensa mikäli sillä ei käytännössä saa olla kuin se yksi pentue, jonka jälkeen odotetaan jälkeläisnäyttöä ennen kuin seuraavan kerran saat astuttaa? tai, vaikka tämä kohta tuontikoiralta poistettaisiinkin, niin kuinka moni antaa/ottaa urosta tänne , jotta sillä voidaan kolme narttua astuttaa?
Myös tuo, että kasvattaja pitää urokset itsellään, varaa ne omaan jalostukseensa, ja kuka häntä siitä voi syyttää, mutta minkä rodun etu se on?

Jalostuksen monipuolisuudesta voisi mainita, että on myös rotuja, joissa käytetään turhankin paljon rodussa olevia koiria jalostukseen, esim omani on selainen. Kun nämä peräkylän Kaisojen omistajat saavat oikein kennellliiton siunauksen koiriensa pennuttamiselle, ollaan todella pulassa!

Lisääntymiskohdassa mielenkiintoista on, että keinosiemennystä ei voi koiralle tehdä, mikäli se ei ole aiemmin synnyttänyt...miten ne pienilukuiset rodut, joissa ei ole mahdollista nartulle suomesta urosta löytää? Ainoa keino on lähteä nartun kanssa ulkomaille, pakastespermaa ei voi käyttää...Monelle tämä voi olla liian iso kustannus, jos puhutaan isosta ja painavasta koirasta.

Tässä vain muutamia epäkohtia jotka mielestäni ovat niin mustavalkoisia, että en käsitä miten kukaan joka tuon on lukenut voi ne allekirjoittaa?

Lisäksi tulee sellainen pieni, mutta olemassa oleva porukka, joka kasvattaa koiria ei harrastuksekseen vaan ammatikseen, tämä tekee ammatinharjoittamisen todella hankalaksi ja voisin jopa sanoa, että estää sitä. Kenellä on oikeus estää toisen toimeentulon saaminen? Ei ainakaan järjestöllä joka ei ole millään lailla viranomainen.

Kennelliittoon kun otin tästä asiasta yhteyttä ja kysyin miten he ovat tämän asian ajatelleet, sain vastauksen että kyllä kaikki lakiseikat sitten aikanaan tarkastetaan...olikohan hieman väärä järjestys?

Tuossa paperissa on myös hyvää, en missään nimessä tarkoita että koko paperilla voi takapuoltaan pyyhkiä, mutta kokonaisuutena se on käsittämättömän huonosti ja loppuun asti miettimättä laadittu.