Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Marika Örn
Piispanristi

/ #31

06.03.2010 00:29

"Lisääntymiskohdassa mielenkiintoista on, että keinosiemennystä ei voi koiralle tehdä, mikäli se ei ole aiemmin synnyttänyt...miten ne pienilukuiset rodut, joissa ei ole mahdollista nartulle suomesta urosta löytää? Ainoa keino on lähteä nartun kanssa ulkomaille, pakastespermaa ei voi käyttää...Monelle tämä voi olla liian iso kustannus, jos puhutaan isosta ja painavasta koirasta."

Tämä tarkoittanee, että mikäli sijoittaa nartun ja laittaa ehdoksi yleisesti käytetyn yhden pentueen, niin sitä sijoitusnarttua ei voi koskaan keinosiementää??? Omissa pienissä roduissani todella iso takaisku. Itse haluan pitää kotini koiramäärän kohtuullisena ja kasvattajana ainoa mahdollisuus on sijoittaa narttuja ja nyt niille pitäisi vähälukuisissa roduissani aina käyttää saatavilla olevaa urosta? Onko keinosiemennyksen ainoa vaihtoehto tuoda uusia uroksia Suomeen? Ja kuten edellä on mainittu, niiden tuontien onnistumiseen ei ole takeita. Käsittämätöntä lyhytnäköisyyttä....kuten niin moni asia tuossa strategiassa.