Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Juha Kares
Adressin tekijä

/ #32 Lyhyt kommentti edelliseen

06.03.2010 01:02

Kiitos Jaakko kommenteista ja hieman selvennystä.

Asioiden sisältö kirjoitetun tekstin perusteella tulee helposti väärin ymmärretyksi. Mielipide saa ja pitääkin olla, sitä ehkä ei vain kannata tarjoilla muille jos syvällistä tietoa ei ole. Tulkitsin ilmeisesti hieman väärin sinun kirjoituksesi ja vastaavasti sinä minun tekstiäni. Mutta itseasiassa Tava monessa rodussa kovin pienellä kokemuksella on otettu haltuun PEVISA:n laadinta. Sanoisin tässä yhteydessä, että mieluusti debatti pitäisi käydä puhumalla, jolloin viestit tulisi oikein ymmärretyksi. Mieluusti vastaan kysymyksiin puhelimitse tai joissakin tilaisuuksissa, jossa usein käyn koirista puhumassa. Näin voin selvittää myös kattavasti, mikä suunnaton kokonaisuus on jalostusohjelma ja miten vain yksi pienen pieni osa sitä ovat lonkat.

Jotenkin ajattelin sinun tyrkyttävän mielipidettäsi, mutta hyvä nyt tiedän kyseessä olevan vain oppimisprosessin. Itse näet uskon, että ihmisten tulisi saada toimia vapaasti. Minä haluan antaa ihmisten toimia rauhassa ja toivon, että he antavat minun toimia rauhassa. Tämä varsinkin silloin, kun ei ole mitään syytä olettaa, että toisen toiminnassa olisi jotain väärää.

Muista aina, että jos kasvattaja epäonnistuu, hän on aina vastuussa kasvatuksestaan. Kukaan kasvattaja ei voi kovin kauaa kasvattaa sairaita koiria, tämä tulee liian kalliiksi ja kasvattajan maine tärveltyy.

Puhuin pentutehtaista sen vuoksi, että itse otit ne puheeksi perusteena sääntöjen laadinnalle. Tämä on usein kuultu kommentti. Kukaan ei kysy, missä ne pentutehtaat ovat? Jos kerran puhut pentutehtaista, oletan, että tarkoitat näitä olevan olemassa. Minä en tunne Suomessa pentutehtaita. Jos sinä löydät tällaisen, ihan rakentavassa hengessä toivoisin sellaisen minulle osoitettavan, niin sitten minäkin tiedän mistä puhutaan. Suomen kontrolli on aivan omaa luokkaansa ja käsitykseni mukaan pentutehtaat ovat taakse jäänyttä elämää. Mutta kuten sanottu, jos sellainen tai sellaisia on olemassa, kertokaa tästä ihmeestä minulle yksityisesti sähköpostissa. Miksi sitten laatisimme sääntöjä pentutehtaita silmällä pitäen, jos ei pentutehtaita Suomessa enää ole? Jos pentutehtaita on, toivon yksityisesti tästä faktaa.

Koirankasvatuksessa on niin paljon popularismia ilman todellisuuspohjaa. Yksi tällainen kupla ovat pentutehtaat, mutta asian voi minulle todistaa, kun osoittaa sellaisen olemassaolon. Odotan asiasta todistusaineistoa meiliini.

Et vastannut kysymyksiin kontrollin seurauksista, miten sinä ne ratkaisit ja onko mielestäsi hyvä,että koiria virtaa Itä-Euroopasta tai koiria ei rekisteröidä ollenkaan ja ne ovat kaiken kontrollin ulkopuolella? Tämä kaikkihan on seurausta vaikeutetusta kasvatuksesta Suomessa.