Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Juha Kares
Adressin tekijä

/ #43 Aivan niin ja kiitos

07.03.2010 07:50

Naulan kantaan Pia. Eihän tässä olla hylkäämässä jalostusstrategiaa, vaan ajatuksena on, että se pitää laatia uudelta, rakentavalta pohjalta, johon kasvattajat oikeasti voivat sitoutua. Onhan se nyt outoa, että luotasiin strategia, johon sitoutumalla käytännössä tuhottaisiin rotukoirien kasvatus.

Muistakaa seuraava. Kukaan yli viisi sukupolvea kasvattanut ja uusia tuonteja tuonut tai todella käytännössä geneettistä monimuotoisuutta jossakin rodussa luonut kasvattaja, ei ole minulle ainakaan toistaiseksi ilmoittautunut strategian kannattajaksi. He näkevät ohjelman läpi heti. Siitä loistaa kokemattomuus ja ajattelemattomuus.

Koiran omistajien ja kasvattjien intressi on yhtäläinen mahdollisimman terveet, pitkäikäiset ja hyvä luonteiset koirat. Me kaikki olemme samassa veneessä. Nyt täytyy luoda mahdollisuudet sille, että puhdasrotuisia koiria voidaan kasvattaa myös tulevaisuudessa. Joissakin pienissä ja todella kapealla pohjalla olevissa roduissa roturisteytykset tulevaisuudessa ovat varmasti tarpeen. Ei tässä olla tällisia asioita hylkäämässä. Koirien ja rotujen elämän edellytysten parantaminen on myös kokeneiden kasvattajien aivan ensisijainen tavoite. Tämä tapahtuu parhaiten käytännön kasvatuksen edellytyksiä parantamalla - ei niitä rajaamalla.

Kiitos taas kaikille kestusteluun osallistuville.

Aurinkoista päivää kaikille,

Juha Kares