Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #652 UUSI LAKI YRITTÄJÄMÄÄRITELMÄSTÄ TULEE TEHDÄ TOIMIVAKSI JA BYROKRATIAA ON VÄHENNETTÄVÄ!

16.01.2016 12:51

UUSI LAKI YRITTÄJÄMÄÄRITELMÄSTÄ TULEE TEHDÄ TOIMIVAKSI JA BYROKRATIAA ON VÄHENNETTÄVÄ!

Huomasin tällaisen kirjoituksen Aamulehdessä - Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi. Ilmoitettu myös tähän adressiin liittyvän Facebook ryhmän seinällä: https://www.facebook.com/events/758373464294292/
Miten tämä voi olla mahdollista? Eihän tämä ole edes hallitusohjelman mukaista! Edellinen laki toimi paljon paremmin.

Tämäkö edistää työllistymistä? Kukaan ei tule toimeen pelkällä työttömyysturvalla. Minkäänlaista työntekoa ja osuuskuntien kautta laskuttamista ei tule tuomita ja rangaista. Ketään ei saa syrjiä tai asettaa vähempiarvoiseen asemaan ammattinsa ja taloudellisen jo heikon asemansa takia! Tällä tavalla vain kannustetaan passiivisuuteen, harmaaseen talouteen ja sossun luukulle menemiseen.

TE-toimiston viranomainen sanoi, että freelancer-töistä tulee heille ilmoittaa ennen kuin aloittaa keikan ja kertoa kauan keikka kestää, sitten joutuu ns. karenssille kun asiaa käsitellään seuraavat max 30 päivää, jonka jälkeen saa joko hylkäävän vastauksen tai puoltavan vastauksen sivutoimisuudesta. Pahimmassa tapauksessa jää kokonaan työttömyysturvan ulkopuolelle muutaman tunnin keikan takia ja tulee vielä perintämaksuja.

Ihmisillä on kuitenkin vuokrat ja laskut maksettavana. Ei työnantajat voi odottaa 30 päivää vastausta ja mitä he ajattelevat, jos kertoo että pitää odottaa työkkärin vastausta ennen kun saa aloittaa? Kukaan ei voi odottaa niin kauan. Entä jos jokaisen keikan kohdalla on sama rumba voiko tämä toimia? Ketä tämä laki palvelee?  Tämäkö edistää työllisyyttä ja Suomen taloutta!?