SÄHKÖN SIIRTOHINTAA JA MUITA SIVUKULUJA ON ALENNETTAVA !

Niin käy kun on hyvä

/ #499 Re: Saksassa sähkönhinta kaksinkertainen

02.02.2016 17:30

#1: Kai Y - Saksassa sähkönhinta kaksinkertainen

Saksassa ym. muualla euroopassa sähkönkäyttö on pääasiassa valaistukseen ja kodinkoneisiin. Sen lyhyen talven aikana, mitä siellä on lämmitykseen käytetään pääasiassa Venäjältä tulevaa maakaasua. Sama kaasunkäyttö monessa muussa euroopan maassa on hyvin yleistä. Englannissa lämmitykseen käytetään joko kaupunkikaasua tai pohjanmeren maakaasua.

Espanjassa on säädetty tuuli- ja aurinkoenergialle vero, sillä perinteiset sähköntuottajat ovat vaikeuksissa kasvavan ja halpenevan tuuli- ja aurinkoenergian vuoksi. Myös utaanin kaivuu kuluttaa enemmän fossiilista mitä siitä saadaan energiaa. Suomessa tuulivoimalle maksettava tuki on yleistyessään turha, sillä pystytyksen jälkeen voimala alkaa välittömästi kuollettamaan itseään ja niiden kannattavuus paranee jatkuvasti. Ruotsissa käytetään yhdistelmävoimalaoita jossa ylimääräinen tuulivoiman energia pumppaa vettä suuriin altaisiin, kulutuksen kasvaessa altaista aletaan päästämään vesivoimaa kulutushuippuina ja mm. kuunvaihteessa yöaikana pörssisähkön hinta laski alle sentin.

Ytinvoimasta tiettävästi olkiykkönen on ollut viime keväästä saakka pimeänä, mokspoksin tuhotessa onkapannun. Utaanin saanti loppui jo 2008 ja tilalle kehitettiin änkeämpi värkki, jota nykyiset laitokset ei kestä. Joka tapauksessa ne ajetaan jatkoajalla loppuun tarkoituksella ettei omistajan tarvitse purkaa niitä. Vahingon sattuessa vastuu siirtyy veronmaksajalle ja veronmaksaja maksaa viulut ja purkukulstannukset jos jotain purettavaa enää ylipäätään on.