Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #667

09.02.2016 11:56

Uusi työttömyysturvalaki on susi jo syntyessään - ja vakavasti. Koska JOKAINEN työtä tekevä, joka ei ole TYÖ- TAI VIRKASUHTEESSA, on TE-toimiston silmissä YRITTÄJÄ. Kyllä, yrittäjä! Vaikkei pätkätyöläisellä olisi yritystä, y-tunnusta, alv-velvollisuutta, YEL-velvoitetta. Niin, hänestä tuli sitten yhdessä yössä yrittäjä, halusi tai ei. Ja vitsi onkin siinä, että nyt joka ikisestä työkeikasta pitää tehdä selvityksiä ja raportteja ja odottaa lausuntoja ja päätöksiä. TE-toimisto antaa lausunnon, onko toiminta sen mielestä pää- vai sivutoimista. Ja heh, kätevästihän se käy - jos sinut joku lausuu päätoimiseksi "yrittäjäksi", hyvästi työttömyysturva. Ehkä myös toimeentulotuki. Valitusoikeutta ei TE-toimiston (jo ennen lakimuutosta usein kohtuuttomista ja järjettömistä) päätoimisuuslausunnoista tietenkään suoraan ole.

Hallitus on siis saanut aikaan tilanteen, jossa kymmenet tuhannet pätkätyöläiset ja freelancerit EIVÄT USKALLA OTTAA EDES PIENIÄ KEIKKOJA VASTAAN. Koska siinä voi olla loppuelämän työttömyysturva mennyttä, tai tiedossa on ainakin kuukausien, jopa yli puolen vuoden taistelu, jos päätoimisuuslausunto napsahtaa.

Tämä on pakkopassivointia pahimmillaan. Hallitus, mitä te oikein ajattelette siellä!? Luotte lisää pakkotyöttömiä! Tämä laki on peruttava välittömästi ja annettava ihmisten raapia edes silloin tällöin töitä jostain. Ilman riskiä tippua yhteiskunnan ulkopuolelle. Ilman että "markkinointi" kielletään?! Tämä on silkkaa hulluutta.

TYKKÄÄ JA JAA, jos olet samaa mieltä. Lähde: https://www.facebook.com/ilmanoikeutta