VR:n kaukojunayhteys säilytettävä Kirkkonummella

Lasten oikeudet unohdetaa täysin

/ #121

29.02.2016 14:05

Rantaradan junauudistus saa yhä absurdimpia piirteitä:

VR ilmoitti aiemmin tiedotteessaan järjestävänsä suosituimmille vuoroille korvaavia bussiyhteyksiä välille Kirkkonummi - Karjaa - Kirkkonummi.

Tänään ilmeni, varmistin asian VR/Antti Tuomiselta: Karjaalle matkaava 16-vuotias koululainen saa nousta näihin busseihin!

Kirkkonummi-Karjaa-Kirkkonummi bussivuorot on kuulemma tarkoitettu vain sellaisille, jotka matkaavat bussilla eteenpäin junalla.

Yksi tällainen bussiyhteys tulee lähtemään kello 07:30 ja ajattelimme että nyt junalla Kirkkonummelta - Karjaalle aamuisin matkava 16-vuotias lapsemme totta kai siirtyy tähän bussiin kun koulu alkaa kello 08:15.

Mutta häntä ei siis tähän bussiin otettaisi, rahallakaan maksamalla kyytiin (apua!) vaan 16-vuotiaan oletetaan lähtevän kotoa meidän tapauksessa kävelemään kello 05:45, jotta ehtii 06:12 lähtevään junaan, Karjaalla hän olisi junavaihdn jälkeen 07:22, jossa sitten odottaa tunnin melkein koulun alkua. Eli aamuisin menee 2,5 h matkoihin. Ja kotiin matkaisi myös arviolta 2,5 h/päivä.

En ymmärrä että alaikäinen koulua käyvä ei rahallakaan saa nousta junayhteyden tilalle tulevaan bussiin? Etenkin kun tämä muutos tulee hyvin nopealla aikataululla kesken kouluvuoden hirvitää miten saamme tämän hoidettua, apua.

Huomenna soitan ELY keskukseen.