HÄTÄHUUTO LÄNTISEN KESKISUOMEN SOIDEN JA VESIREITTIEN PUOLESTA

Vieras

/ #17 Vapon leipää syönyt

21.10.2011 18:26

Jokainen Jyväskylässä asuva, kaukolämmön piirissä oleva adressin allekirjoittanut miettiköön mistä se lämpö sinne kämppään tulee.
Metsähakkeesta puhutaan, sopii ajella vähän metsäautoteitä ja vilkuilla, mitä on tienvarsilla: energiapuukasa toisensa jälkeen, eli sitä kyllä hyödynnetään Multiallakin reilusti. Juttu vaan on niin, että (käsittääkseni) Rauhalahden ja Keljonlahden pannut ei toimi pelkällä hakkeella, vaatii jotain kuumemmin palavaa sekaan. Kivihiilikö olisi parempi vaihtoehto?
Ja entäs metsäojat? Aivan varmasti sieltäkin valuu liejua tämmöisillä sateilla. En ole elänyt aikaa ennen metsäojituksen aloitusta, mutta kuulopuheiden perusteella multian järvien vedenlaatu muuttui huononpaan niihin aikoihin.
Pintavalutuskenttien toimintaa epäilevän kehoitan käymään vaikkapa petäjävedellä kurkisuolla. (joka ei vielä ole tuotannossa) Vaikea uskoa, että ylimääräisiä oikaisuojia johonkin olisi kaivettu, tietääköhän tämä tarkastelija tosiaan mistä kirjoittaa?