Adressi Petteri Orpon erottamiseksi sisäministerinvirasta

/ #389 Re: Re: Re:

17.05.2016 19:51

#388: JoopaJoo - Re: Re:

Jos olet viitsinyt lukea käytyä keskustelua, minä en ole vienyt keskustelua ideologiseen suuntaan, vaan pyrkinyt nojaamaan faktoihin. En ole myöskään vääristellyt enkä yrittänyt hukuttaa varsinaista aihetta muuhun viestitulvaan. Kysyin useita kertoja Roope Massiselta mm. tilastoja, joihin hän väitteensä Tornion tilanteesta nojasi. Niitä ei lopulta ollutkaan. Lisäksi esitin muitakin relevantteja kysymyksiä, mutta niihinkään ei juuri faktoihin perustuvia vastauksia löytynyt. Minulla ei ole tässä muuta ideologiaa kuin oikeudenmukaisuus. En arvosta sitä, että ihmisiä syytetään asioista, jotka eivät ole heidän syytään. En myöskään arvosta keskustelun kärjistämistä mustavalkoiseksi hyvät-pahat tai me-muut -asetelmaksi. Kysymykset ovat erittäin monitahoisia ja niiden ymmärtäminen ja ratkaiseminen ei ole lainkaan helppoa. Siinä ei ainakaan auta se, että vain etsitään joku helppo syntipukki, jolla ei käytännössä ole mitään syytä asiaan.

Tämä siirtolaistilanne ei todellakaan ole Suomen hallituksen tai virkamieskunnan vika. Se on isojen elintaso- ja turvallisuuserojen ja EU:n kyvyttömyyden syytä. Kyvyttömyydellä viittaan toimivan rajavalvonnan puutteeseen ULKOrajoilla, yhteisen turvapaikkapolitiikan puutteeseen, epäonnistuneeseen taisteluun ihmissalakuljettajien verkostoja vastaan ja ehkäpä kaikkein tärkeimpänä syynä siihen, etteivät muut maat tehokkaasti poista alueelta kielteisen päätöksen saaneita. Suomen ja EU:n tulee pystyä tarjoamaan suojaa niille, jotka sitä todella tarvitsevat, mutta yhtä kaikki pysyä selvillä siitä, ketä unionin alueella on ja pystyä poistamaan sieltä henkilöt, jotka eivät suojaa tarvitse.